Autor: Stanislav Datum: 04.02.2008 18:28Dobrý den Vlastním invertorovou svářečku a zvažuji zakoupení hořáku pro svařování wolframovou netavící se elektrodou metodou TIG.U této metody se však běžně používá pro soukromou osobu jen poměrně špatně dostupný plyn argon nebo jeho směsi. Chtěl bych se tímto zeptat, zda lze pro svařování obyčejné nezušlechtěné oceli(karoserie automobilu a jiné nenáročné použití)použít třeba za cenu horší kvality sváru obyčejný pyn CO2. Pokud to někdo vyzkoušel, prosím, napište své zkušenosti, možná by to zajímalo více čtenářů. Pokud to nelze, budu rád, pokud mi někdo osvětlí(alespoň zkráceně)důvod. Též by mě zajímalo, jak by na CO2 jakožto aktivní plyn reagovala wolframová elektroda.
Jelikož jsem svářeč se státní zkouškou metofou TIG, nedoporučuji směsi CO2 neboť nataví jen vrchní vrstvu materiálu a svár je neprovařen.Zkoušeli jsme směsí AR+CO2 plyn se tuším nazývá stargas je to poměr 82% argonu a 12% CO2 . Jelikož je tam jiný přídavek plynu, nelze udělat kvalitní svár !!! Příměs CO2 svár chladí ihned a tudíž to není optimální.Navíc Wolframová jehla by musela být broušena jinak.Tuším do kulata,s jemným přechodem => kónus => zakulacení,ale i toto by bylo stále nevhodné,díky směsi plynu.
Autor: Jiří Tichý Datum: 05.02.2008 13:21 odpovědět
Metoda TIG je realizovatelná pouze s argonem, heliem nebo jejich směsí. Jinak taky řečeno - zkratka TIG znamená Tungsten - Inert - Gas. Vysvětlení nemožnosti použití aktivního plynu je velmi jednoduché. I velmi malé množství kyslíku vede k intenzivní oxidaci wolframové elektrody. Tyto zplodiny jsou jednak jedovaté a druhak rakovinotvorné. Na špičce elektrody se při teplotě cca 7000 st.C spolehlivě rozštěpí CO2 na plynný O2 a plynný C. Proto je tak nutný při svařování TIG předfuk a dofuk.
pro svařování wolframovou elektrodou nemůžete použít CO2. Jak asi tušíte, wolframová elektroda by Vám v aktivním prostředí shořela. Hořák si kupte a používejte na nerezi. Budete nadšen. Pro karoserie apod. použijte svařování MAG.