English svareni
Otázky a odpovědi - jednoduše můžete zaslat dotaz týkající se svařování.
[Tisk]


Diskuzní a poradenské fórum

Otázky a odpovědi

Svařování

Svařování v letectví
Autor: Vladimír EWT
Datum: 13.01.2021 08:32

Dobrý den, chci se dotázat jaký je výrobkový předpis pro svařování v letectví. Mám ale namysli konkrétně např. podobu jako je norma 15085-3 (Konstrukční požadavky). Jde mi hlavně o to, kde najdu věci typu (viz příkladová norma) Výztuha musí být ukončena zpětným svarem v té a té třídě, že svařování u tvářených za studena musí být ukončeno podle výpočtu 5xt atd. Prostě výrobková norma pro svařování v letectví Našel jsem spousty předpisů ale tohoto se nemohu nějak dopátrat. Originální znění předpisu o kvalifikacích svářečů a operátorů či páječů jsem si přečetl. Ale co dál?
Před časem jsem byl osloven ohledně svařování příhradového rámečku pod motor vrtule jednomístného letadla. Ale v tomto oboru směru my chybí zkušenosti a upřímně i znalosti předpisů. Moc díky za nasměrování. Rád bych si v tomto směru rozšířil znalosti ale nevím úplně jak to uchopit.

odpovědět na otázku

Chronologický seznam příspěvků
Minařík14.01.2021 12:51
Minařík13.01.2021 09:27

Příspěvky
Autor: Minařík
Datum: 14.01.2021 12:51 odpovědět
nahoru
Napíšu Vám můj pohled na věc (konzultoval jsem ho s kolegou z oboru):
Vždy se musí postupovat podle platných údajů od výrobce - držitele typového certifikátu.

1) Buď jste výrobce, konstrukci navrhne konstruktér, statik to spočítá, technologii udělá tg. vývoj, vyrobí se to, a projde to certifikací, včetně lámacích zkoušek, a když to projde, tak se to vyrábí.

2) Nebo jste opravce. Musíte postupovat podle údajů pro údržbu, které jsou součástí průvodní technické dokumentace, což jsou manuály pro opravy až po manuál pro GO. Když dojde k malému poškození, mají výrobci vypracován tzv. Standard Repair Manual (SRM), kde jsou popsána standardní poškození a jak se opravují. Pokud je tam to konkrétní poškození uvedeno, je tam postup jak to opravit, např. třeba záplata na poškození potahu bleskem. Je tam jak má být velká, jaký tvar, jak upravit přes svarem, jak svařit, jak upravit po svaru. Pokud je to poškození větší, které není uvedeno v SRM, musí se kontaktovat výrobce, velcí výrobci mají pro tyto případy nepřetržitou službu, a oni pošlou návod jak opravu řešit.

Vy jste asi ve fázi konstrukčního návrhu svařence. Asi bych postupoval podle návrhu - zjistit jak se to obvykle dělá, (viz. též. zadat do Googlu "Motorové lože" a vyhodí to množství návrhů - ověřil jsem), potom to nakreslit, přepočítá to statik, přihlásí se to k certifikaci, vyrobí se to, provedou se lámačky, trhačky, vibrace, rázy, cykly, únava, atd., vše co předepisuje certifikační předpis, pak letové zkoušky, tenzometrování, telemetrie, vyhodnotí se to, pošle se to na EASA, dostane se certifikát.
A pak už se to může sériově vyrábět...

Je zajímavé, že v ČR je docela dost lidí, kteří se výrobou letadel zabývají a jsou docela úspěšní.

Můj kolega má zkušenost, že letečtí mechanici jsou obvykle nejšikovnější lidi, s kterými se kdy setkal. Rád tomu věřím, také jsem některé znal.

Možná mě někteří na diskuzním fóru opraví a doplní. Budu tomu rád.

Autor: Minařík
Datum: 13.01.2021 09:27 odpovědět
nahoru
Otevírám prostor pro diskuzi.

odpovědět na původní otázku

Přihlášení/odhlášení odběru příspěvků e-mailem:
váš e-mail:

Informační servis
Nabídky práce
  • Welding Engineer
    Společnost Lemtech Precision Material ve Stříteži u Jihlavy, výrobce lisovaných dílců do automobilov... (4.3.2024)
  • Svařovací inženýr IWE nebo IWT
    Společnost SIAG CZ , výrobce komponentů pro větrnou energetiku urgentně hledá svařovacího Ing. do pr... (29.11.2023)
další nabídky >>>
Předpověď počasí
CWS ANB, Velflíkova 4, 160 00, Praha 6 - Dejvice
Tel.: +420 224 310 394, +420 224 315 589
© Copyright CWS-ANB 2006-2024, všechna práva vyhrazena.