Vytištěno z internetového portálu CWS ANB (www.cws-anb.cz), dne: 14.07.2024
zdroj: http://www.cws-anb.cz/t.py?t=11&i=100657


Předepisování velikosti svarů
Autor: Vojtěch
Datum: 16.06.2022 19:09


Dobrý den,
chtěl bych se zeptat na dotaz ohledně předepisování velikosti svarů.
V tomto případě jsem pouze jako kreslič, konstrukce byla navržena zkušenějším kolegou, já dělám výkresy (tedy i svařence).
Jedná se o namáhanější konstrukci z materiálu S235 (zdviž zatěžovanou cca 500 kg) z jeklů, vyztuženou různymi žebry. Konstrukce už je schválena zákazníkem a zároveň konstruktéry počítána na průhyb i napětí.
Můj postup je teď takový, že koutové svary zvolím vždy jako 0,7x tloušťky materiálu (jeklu) a popř. zaokrouhlím na celé číslo nahoru. Dočetl jsem se, že koutové svary větší než 70% tloušťky tenčího materiálu jsou už tzv. kontraproduktivní. Mohl by mi někdo vysvětlit proč?

Koutové svary jsou při kolmém spojení jeklů na dvou stranách. Na zbylých dvou stranách, kde jsou jekly "zarovno", pak vzniká prostor pro "1/2V" svar. Má se zde předepisovat velikost? Popř. na základě čeho? Ve firmě je ve zvyku tam velikost nepředepisovat, pouze předepsat buď konvexní profil, nebo pokud to konstrukce požaduje - zabroušený do roviny.

Děkuji moc předem za reakce


Příspěvky
Autor: Vladimír EWT
Datum: 04.07.2022 09:44
Dobrý den, jelikož nejsem konstruktér nebudu zde polemizovat o návrzích typu 0,7xt ikdyž jsem tyto věci také počítal.
V druhé části se zmiňujete o 1/2V svaru. Podle mého klidně takové svary předepisujte. Jako bývalý svářeč a nyní svař. dozor bych rozhodně očekával nějakou značku jako je třeba s4, s5....včetně doplňkové značky dle iso 2553. Vždyť se u některých svarů tohoto typu 1/2V přece uvádí i kombinace s FW svarem na vrch. Spíše se asi jedná o to aby jste měl odvahu narovnat špatné a pokřivené zvyklosti ve firmě. Má osobní zkušenost totiž je, že jisté zvyklosti ve firmách jsou jen zvyklosti a když se na ně zaměříte, tak můžete zjistit, že jsou i často zbytečné. Jen se prostě dělají 20 let, protože to někdo někdy navrhl.

FW svary větší než 70% tl.mohou být kontraproduktivní? Přiznávám, že jsem se kdysi s podobnou informací setkal. Nikdy jsem tomu ale nepřišel na kloub. Po několika různých vysvětleních jsem došel před pár lety k úsudku, že tato informace je vytržená z kontextu z nějaké konkrétní situace. Jednou mi bylo vysvětlováno, že se jedná o podmínky u kombinace pevnosti PM a ZM a jindy to bylo o působení tepla. Takže jsem nad tím mávnul rukou.

Autor: Minařík
Datum: 17.06.2022 09:30
Otevírám prostor pro diskuzi.


CWS ANB, Velflíkova 4, 160 00, Praha 6 - Dejvice
Tel.: +420 224 310 394, +420 224 315 589
© Copyright CWS-ANB 2006-2024, všechna práva vyhrazena.