English svareni
[Tisk]  [Poslat e-mailem]  [Hledat v článcích]
Výroba a opravy kolejových vozidel. Pracovníci konstrukce a jejich spolupráce s SD.
Datum: 10.12.2015
Autor: Milan Kadlec, ČD, a.s.

1. Zpráva o zasedání ECWRV

Informaci o zasedání ECWRV které se konalo Lublaňi ve Slovinsku, 19.-20.5. 2015 zpracoval ve zprávě Ing. Flégl, který byl účasten.

  • Představení nových účastníků zasedání
  • Zahájení programu – pan Prof. Dr. Steffen Keitel. Představení nových členů komise ECWRV. Rakousko, GSI Turecko, zástupce výrobce zařízení pro FSW – frikční třecí svařování - Švýcarsko, UK – TWI Cambridge,

  • Odsouhlasení navrženého programu
  • Program jednání byl schválen podle pozvánky, s prezentací o frikčním třecím svařování. Prezentaci přednesl Mr. Hossfeld, ze společnosti Rapid Technic AG Engineering. Jedná se o první společnost Švýcarsku, která FSW do průmyslu nabízí, včetně železničních aplikací. Prezentace bude k dispozici. Kvalita a požadavky na svary EN ISO 25239 -4 a 5. Vady pro podrobné hodnocení nejsou ještě definovány úplně a je obtížné je definovat. V uvedené normě jejich 5, přednášející informoval o jejich praktických zkušenostech, kdy jich definovali minimálně 25.

  • Zápis z minulého zasedání
  • Zápis z minulého zasedání ve Stockholmu byl schválen bez připomínek. Pořádala Inspecta Sweden. Největší diskuse byla kolem části 2 Pravidel ECWRV. Po odsouhlasení byla aktuální verze vložena do online registru. Dokončena nebyla diskuse o použití normy pro zkoušky svářečů, bude jedním z hlavních bodů meetingu v Lublani.

  • Členové komise
  • Byla aktualizována databáze členů ECWRV – rozdělena do několika kategorií – MCB‘s, Pozorovatelé, NSA, výrobci a opravci. Odpovědnost za Online registr má pan Schmidt, pro zastupitelnost byla pozice posílena o pana Pfeiffera. Administrativně je zapojena pí. Christiane Brogsitter. Několik žádostí bylo podáno CO, které se však jednání ECWRV nezúčastňují a tím neplní podmínku pro přijetí do Online registru. Např. u TÜV SÜD Czech bude proces schvalování zastaven. Nově byla podána v lednu 2015 žádost za DOM – ZO 13, s.r.o. jejíž zástupci se již zúčastnili posledního zasedání ECWRV a působí nyní jako pozorovatelé registru. Podobně se to týká žadatelů z Polska, Itálie, Rakouska atd. Zástupci průmyslu – Lohr Industrie, Voith Turbo, Alstom, Siemens, Bombardier, Rapid (CH), CAF (Spain), Construcciones y Auxiliar (Spain)Dellner Couplers (Sweden),

    Pozorovatelé: SLV Hale, DIN – Standard Institut – pracovní skupina pro přípravu aktualizované normy řady EN 15085. V této pracovní skupině jsou: Albrecht Hans, Gilles Bourgeois, Horst Büttemeier, p. Strottman. Není stanoveno datum ukončení, místo CL – certifikačních úrovní budou nově definovány klasifikace, v přípravě je díl 6. Měl by to být samostatný díl pro opravárenství. Zatím je málo informací, každý člen komise zpracovává své návrhy a připomínky. Je možné, že „Certifikace a jejich provádění budou z dílu 2 přesunuty do dílu 7. V dílu 2 zůstanou pouze požadavky na výrobce. Proces certifikace by měl být nahrazen prověřováním kvalifikace – místo certifikační úrovně bude použit pojem klasifikace.

  • Zprávy o jednotlivých členských zemích
    1. Online registr – stav certifikátů
    2. Přehled o aktivitách jednotlivých certifikačních orgánů
    3. Byla přednesena nformace o konferenci JoinTrans v Halle-květen 2015.

    Provedena byla kontrola údajů v Online registru – podle jednotlivých MCB’s. DB zatím bez akreditace, pouze schválení národního NSA. Dále sloučení všech SLV do systému DVS ZERT – akreditace Dakks. Zatím bylo v novém systému DVS ZERT vydáno 109 certifikátů. GSI – SLV v původním systému s uznáním EBA má jinak cca 1 400 certifikátů. Prvá Zváračská -9 certifikátů. Inspecta Sweden 28. Francie -IS Certification of Manufacturer -83 certifikátů. Spain -15 certifikátů. Q – Techna 5. CH – 134 bez akreditace ISO 17065. SVV Praha -23, z toho 15 CL1, 2x CL2 a 6x CL4. TÜV Austria – 28, TÜV NORD – 154. TÜV Rheinland – 254. TÜV SÜD – 292. TÜV SÜD LGÖ Austria - 4. TWI (UK) – 2. Polsko 191 certifikátů. V tomto počtu jsou však zahrnuty certifikáty všech CO, které působí v Polsku. Obrovský přírůstek v Číně - 412. Tam bylo rozhodnuto na úrovni legislativy (zákonem), že certifikace podle EN 15085 bude používána a závazná i do budoucna. Problém je, že v Číně bylo také rozhodnuto, že to musí být prováděno místními (čínskými) auditory. Problém pro zahraniční MCB’s, které v Číně a v Asii působí. Další vývoj bude ECWRV samozřejmě sledovat.

Pravidla ECWRV, Část 1

Co by mělo být změněno v části 1? V případě národní akreditace. Je v praxi při akreditačním procesu požadováno plnění pravidel ECWRV pro MCB (Certifikační orgány výrobců)?

Co v případě, že MCB nemá minimálně 2 auditory ve stálém pravím poměru (na plný úvazek)?

Komentář k návrhu Pravidel ECWRV – Part 1. Diskuse ohledně složení certifikačního týmu. Pokud je certifikována firma pro CL1 , musí být členem auditního týmu minimálně 1 IWE. Pan Keitel doporučuje, neměnit již schválená pravidla na každém zasedání, pokud k tomu není vážný důvod. Jeden z největších diskutérů a zasilatelů připomínek je Dr. Stefano Morra z Itálie (stejně jako při zasedání IIW). Diskutována byla definice jednoúčelové výroby a malé výroby s ohledem na počet svářečů. Otázka pana Keitela, jaká jsou pravidla pro akreditaci, příp. uznávání MCB v jednotlivých evropských státech. Pravidla ECWRV budou integrována postupně, diskuse o nich bude vedena také v rámci 5. zasedání NKV SKV dne1.6. 2015 v Běchovicích. Diskutována byla otázka CO, které nemají minimálně 2 stálé auditory – zaměstnance na plný úvazek.

Část 2

První zkušenosti s aplikací Pravidel – Část 2

Informace o dokončovacím svařování odlitků a o svařování tlumících kroužků u dvojkolí – přednesl dzástupce MCB SVV Praha - Flégl. Dohodnuto bylo, že část 2 není nutné měnit, ale je vhodné tato pravidla promítnout do národních pravidel u členských států ECWRV. Návrh aby část 2 byla zpřístupněna pro všechny uživatele Online registru, ne pouze pro MCB’s s přístupem přes heslo. Ve formátu pdf. Zatím probíhá distribuce (pokud má někdo o pravidla zájem), přes MCB’s, zapojené v Online registru.

Implementace normy ISO 9690-1

Diskuse o uznávání zkoušek podle ISO 9606-1:

  • prodlužování platnosti podle čl. 9.2 c),
  • kombinovaný zkušební kus BW/FW,
  • přídavné materiály/ platnost pro základní materiály.

V Německu je to vydáno formou doporučení KoA – 9.3 c) – ne, kombinovaný kus BW/FW – ne, přiřazení základních materiálů ke skupinám PM – vydáno v Merkblattu DB. V systému CWS ANB je cesta podle 9.3 c) již vyloučena. V ČR by mohlo být také vydáno formou doporučení NKV SKV. K tomuto bodu nemá zástupce Franci,e p. Gilles Bourgeois připomínky, ale věří, že příště budou diskutovány také nové návrhy norem řady EN ISO 15614. Možnost používat nejen EN systém, ale také ASME Code atd.

Pravidla pro hodnocení a zkoušky

Zkušební systém ECWRV

Jak řešit situaci, když auditor je velmi dobře připraven, ale není schopen složit zkoušku v angličtině nebo v němčině. Zkoušky nových auditorů. Možnost doškolení podle DVS 1109. Zkouška má 3 části. Znalost normy EN 15085, práce s výkresy, tzv. slepými a řešení praktických situací při auditech ve firmách. Problém s auditory, kteří problém znají, ale nejsou schopni složit zkoušky v Aj. nebo Nj. Možnost provést Witness audit v místě působiště MCB, kde auditor prokáže odbornost způsobilost.

Prodlužování uznání MCB’s

  • aktivity související s kvalifikací auditorů
  • interní a/nebo externí výměna zkušeností
  • vzdělávání a výcvik auditorů

Prodlužování platnosti oprávnění jednotlivých MCB’s. Doloženy musí být výše uvedené informace v Aj., dále žádost, organizační struktura, postupy pro certifikace, vzory formulářů – žádost, plán auditu, check list, zpráva z auditu, vzor certifikátu. Platné akreditace a uznání NSA atd.

Výměna zkušeností

- Jointrans 2016 – dotaz, kdo má zájem připravit přednášku. Pozvání zúčastnit se této konference, příp. připravit přednášku. Výměna zkušeností, interně v CO, externě s doložením osvědčení atd. Plán výcviku a jeho hodnocení. K tomu se dán počítat i účast na zasedání ECWRV, kde se účastníci seznamují o zkušenostech v jednotlivých členských státech.

Rozvoj standardizace a akreditace

Příprava EN 15085 – část 6 – pro údržbu a opravárenství, Aktualizace ostatních dílů EN 15085, možné je i vydání EN 15085-7, kam budou přesunuty procedury pro průběh certifikací.

Příští zasedání

  • TÜV Austria 2015
  • další zasedání by mohlo být spojeno s JOINTRANS v Halle
  • další budou určena dodatečně

Příští zasedání 17.-18.11. 2015 ve Vídni. Pořadatel – TÜV Austria. Meeting bude v kancelářích TÜV Austria. Ubytování bude někde poblíž. Nabídku ubytování pošle TÜV Austria. O dalším zasedání bude rozhodnuto později, buď Polsko nebo Budapešť. Termín pro příp. zasedání v Maďarsku bude upřesněn v průběhu zasedání IIW v Helsinkách. Návrh – spojit příští zasedání ECWRV s konferencí JOINTRANS v Halle (květen 2016). Zasedání potom (Polsko nebo Maďarsko) budou upřesněna později.

Schválené dva díly pravidel evropské směrnice pro kolejová vozidla

Guideline of the European Committee for Welding of Railway Vehicles ECWRV (2013-10-17)

PART 1 Procedure for the application of EN 15085 and certification of welding manufacturers for welding railway vehicles and components according to EN 15085-2

Obecné zásady Evropského výbor pro svařování kolejových vozidel ECWRV (2013-10-17)

ČÁST 1 Postup pro použití EN 15085 a certifikace Výrobců svařování pro svařování železničních kolejových vozidel a komponentů dle EN 15085-2

Guideline of the European Committee for Welding of Railway Vehicles ECWRV (2014-10-23)

PART 2 Technical Interpretation of EN 15085

Obecné zásady Evropského výbor pro svařování kolejových vozidel ECWRV (2014-10-23)

ČÁST 2 Technický výklad normy EN 15085

DOPORUČENÍ NKV SKV Vydání – červen 2015

Tento dokument je sbírkou doporučení Národního koordinačního výboru pro svařování kolejových vozidel (dále NKV SKV), který byl založen v roce 2012. Zasedání NKV SKV se účastní zástupci následujících institucí

  • NBO (Národní bezpečnostní orgán) - Drážní úřad (dále DÚ)
  • uznané certifikační orgány – akreditované certifikační orgány, uznané DÚ
  • provozovatelé ŽKV
  • významní výrobci a podniky provádějící údržbu a opravy ŽKV

Pro uznané certifikační orgány jsou doporučení NKV SKV závazná, zveřejněna budou na www stránkách NBO. DÚ bude při prověřování odborné způsobilosti žadatelů o uznání certifikačního orgánu pro oblast normy ČSN EN 15085, plnění těchto požadavků vyžadovat. Doporučení NKV SKV by měla být doplňkem normy ČSN EN 15085 a souvisejících národních předpisů pro kovovýrobu i oblast údržby a oprav, především při interpretaci požadavků normy, kde ustanovení nejsou úplně jasná. Snahou NKV SKV bude vždy najít společné řešení, které po odsouhlasení účastníky jednání, bude vloženo do sbírky doporučení NKV SKV.

Obsah DOPORUČENÍ NKV SKV

Téma Zasedání NKV SKV Strana sbírky Zkoušky svářečů podle normy ISO 9606-1 pro oblast železničního průmyslu

>Zkoušky svářečů podle normy ISO 9606-1 pro oblast železničního průmyslu Pro zkoušky svářečů ocelí budou do konce října 2015 platit obě normy, tzn. zkoušky svářečů oceli je možné provádět podle:

  • ČSN EN 287-1
  • ČSN EN ISO 9606-1

Pro provádění zkoušek svářečů podle ČSN EN ISO 9606-1 doporučuje NKV SKV následující: Základní materiály: pro zkoušky svářečů se volí základní materiál, který odpovídá schválené skupině FM – podle EN ISO 9606-1, tabulka 2. Základní materiály, obvykle používané pro kolejová vozidla odpovídají následujícímu přiřazení:

  • FM 1: Skupina materiálů podle ISO/TR 15608 -1.1,1.2,1.3,1.4,2.1,11
  • FM 2: Skupina materiálů podle ISO/TR 15608 -2.1,3.1 a 3.2
  • FM 5: Skupina materiálů podle ISO/TR 15608 – 7 a 8

Koutové svary: Pro koutové svary je vyžadován vždy zkušební kus pro koutový svar. FW/BW – kombinovaný zkušební kus podle EN ISO 9606-1, příloha A – neplatí

Platnost: Prodlužování platnosti zkoušek svářečů oceli je možné podle

  • EN ISO 9606-1, kapitola 9.3 a) – prodloužení platnosti po třech letech
  • EN ISO 9606-1, kapitola 9.3 b) – prodloužení na základě dokumentovaných NDT zkoušek (nebude akceptováno pro skupinu ČD, a.s.)

Neplatí – prodloužení platnosti zkoušek svářečů oceli podle EN ISO 9606-1, kapitola 9.3 c) – prodloužení potvrzení zaměstnavatele.

Provozování ŽKV

Systém bezpečnosti provozování dráhy a drážní dopravy“ je ovlivňován celou řadou faktorů, na které musí České dráhy, a.s., jako tzv. „Držitel vozidla“ aktivně působit. Požadavky na výše uvedený „Systém“ vycházejí převážně z platné legislativy České republiky, Evropské unie a interních předpisů „Držitele vozidla“.

V České republice se jedná zejména o zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, vyhlášku č. 376/2006 Sb., o systému bezpečnosti provozování dráhy a drážní dopravy a postupech při vzniku mimořádných událostí na dráhách, ve znění pozdějších předpisů. Zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách kromě jiného stanoví, že dopravce, který provozuje drážní dopravu na dráze celostátní nebo dráze regionální, který je držitelem platné licence, je povinen mimo jiné „…zavést systém zajišťování bezpečnosti drážní dopravy a zajistit jeho dodržování“, vyhláška č. 376/2006 Sb. stanovuje mimo jiné požadavek na „…zajištění kontroly bezpečného technického stavu drážních vozidel, jakosti dodávek materiálu a výrobků pro provozování drážní dopravy s vlivem na bezpečnost provozu a za kontrolu činnosti subdodavatelů“.

Pro výrobu a opravárenství železničních kolejových vozidel v oblasti svařování jsou stanoveny požadavky na základě evropských norem, UIC vyhlášek a drážních předpisů. Proto je nezbytné mít pro zajištění těchto výrobních a opravárenský činností dostatečně a odborně způsobilý personál svářeče a svářecí dozory. Dále je potřebné, aby i konstruktéři byli odborně způsobilý pro konstruování ŽKV a aby měli i praktické zkušenosti. Proto je vyžadována certifikace buď u konstruktérů nebo konstrukčních kanceláří dle normy ČSN EN 15085 pro certifikační úroveň (CL4). Proto budou České dráhy, a.s., jako tzv. „Držitel vozidla“ i nadále zvyšovat úsilí v provádění kontrolní činnosti, případně k zpřísnění podmínek pro výrobu a opravy ŽKV z důvodu stále se zvyšující přepravní rychlosti a tím i k zajištění větší bezpečnosti cestujících.

Další stanovení podmínek pro výrobce a opravce budou zaváděny podle schválených pravidel evropské komise ECWRV.

Výroba a opravy kolejových vozidel je v dnešní době stále více náročnější vzhledem k novým technologiím a novým materiálům. Proto je nutné mít vybavené pracoviště potřebnými výrobními prostředky a také splňovat požadavky norem, což je někdy dost obtížné. Např. pracoviště kde má být dodržena stálá teplota, vlhkost a bezprašnost. Tyto podmínky se musí dodržovat při výrobě kolejových vozidel z hliníku, ale také při procesu lepení, které je dnes už součástí při výrobě ŽKV.

Pro výrobu hliníkových ŽKV platí pro pracoviště, ale i pro samotné pracovníky (svářeče) daleko přísnější pravidla a dodržování norem než někdy bývá u výroby z běžných ocelí.

  1. Svářeči kromě své kvalifikace by měli mít i praxi se svařováním hliníků a jejich slitin
  2. Pracoviště musí mít stálou teplotu, vlhkost bezprašnost, dále nářadí speciálně jen na hliník
  3. Na pracovišti by měli být potřebné přípravky (velké pnutí hliníku a deformace při svařování)

Velké nebezpečí při svařování je ukončování svarů (kráterové staženiny) vznik mikrotrhlin. Další problém je oprava zhotovených svarů. Pokud se opakovaně provádí oprava materiál se degraduje a ztrácí svoji pevnost. O této problematice by se dalo mnoho napsat, proto je potřebné si tuto skutečnost uvědomit a věnovat tomu co největší pozornost a úsilí.

Konstruktéři a spolupráce se SD. V praxi jsou konstruktéři a SD ti kteří určují jak se bude svařenec vyrábět. Takto je popsán ideální stav pokud funguje mezi pracovníky spolupráce. V současné době se objevují případy, kdy spolupráce nefunguje a potom je výrobek (svařenec) z hlediska navržených svarů těžko zhotovitelný. Chybí dostatečná praxe konstruktérů ve výrobě, dále SD v určitých případech nechce mít problémy a proto nedostatky ve výkresech nepřipomínkuje a navržené sváry neprovádí v souladu s výkresovou dokumentací. Potom není dodržována výkresová dokumentace a vyvstává otázka na základě čeho se provádí svary. Proto budou i při zákaznických systémových auditech ze strany skupiny ČD tyto skutečnosti prověřovány. Bude dbáno na to aby byli konstrukční kanceláře certifikovány dle norem ČSN EN 15085 pro certifikační úroveň CL4 a budou ověřovány technické a odborné znalosti v rámci pohovorů.

Renovace a opravy ND pro ŽKV.

V praxi kdy se oprávce rozhodne k renovaci již používaného ND na ŽKV je nutné, aby si byl vědom skutečnosti, že tyto díly spadají do zvláštního režimu. Ne všechny tyto díly jsou vhodné k renovaci. U těchto dílů je nutné provádět NDT na zjištění vzniku únavových trhlin.

Dále je potřebné, aby jaká koliv renovace ND ŽKV navařováním byla odsouhlasena GŘ ČD, a.s. To samé platí u změny technologie svařování, základního materiálu a výkresové dokumentace. Bez potřebného schválení změny budou výrobky reklamovány případně nebudou odebrány vůbec.


CWS ANB, Velflíkova 4, 160 00, Praha 6 - Dejvice
Tel.: +420 224 310 394, +420 224 315 589
© Copyright CWS-ANB 2006-2024, všechna práva vyhrazena.