Vytištěno z internetového portálu CWS ANB (www.cws-anb.cz), dne: 28.03.2024
zdroj: http://www.cws-anb.cz/t.py?t=2&i=595


ECLIPSE 500 před TWI
Datum: 30.7.2018
Autor: Ing. Václav Minařík,CSc.

TWI (The Welding Institut) v Granta parku Great Abbington, vyvinul metodu svařování FSW (Friction Stir Welding) – „Třecí svařování promíšením“ v roce 1991. Metoda svařování je patentována. Jedná se o svařování za studena bez přídavného materiálu, rotujícím nástrojem, který je vtlačován na svařované díly a dochází vlivem tření k ohřevu materiálu a stlačením ke spojení. Svařitelnost je zaručena především u hliníkových slitin třídy 2000 (Al-Cu), třídy 5000 (Al-Mg), třídy 6000 (Al-Mg-Si), třídy 7000 (Al-Zn) a hliníkové slitiny třídy 8000 (Al-Li).

Při auditu ANB a ANB CC na TWI se spojily mé profesní zájmy o svařování a letectví v jeden. Před sídlem TWI byl vystaven „krasavec“ letoun ECLIPSE 500, který byl vyroben s použitím této nové technologie svařování (FSW).

Foto: Václav Minařík – Eclipse 500

Jedná se o šestimístný bussines jet s dvěma turbínovými motory Pratt & Whitney Canada PW610Fe

V roce 2002 dal americký úřad Federal Aviation Administration (FAA) výrobci letounu Eclipse Aerospace (US) - ECLIPSE 500 povolení k použití 263 spojů FSW v konstrukci, což představovalo 136 metrů svaru. Metoda byla použita v kokpitu, kabině, u podvozku a i části křídel. Došlo tak k úspoře práce na vrtání a nýtování – ušetřeno 7000 nýtů což je asi 60% z celkového počtu a úspoře hmotnosti, což je u letounů „biz jet“ velmi důležité z hlediska letových výkonů.

První let byl proveden v dubnu 2005 pro účel certifikace FAA. Plná certifikace byla dosažena v roce 2006. Vystavený letoun je čtvrtý prototyp a byl TWI darován firmou Eclipse Aerospace. Byl profesionálně renovován firmou Marshall Aviation Services (viz připojené foto).

Firma Eclipse Aerospace vyrobila 260 letounů ECLIPSE 500 do roku 2013, kdy výrobu ukončila a začala produkovat letoun ECLIPSE 550 též s výrazným podílem svařování FSW. Jedná se v letectví o revoluční krok, kdy se ve velké míře nahrazuje klasické nýtování svařováním za studena bez přídavného materiálu. Předpokládám, že dlouholetá nedůvěra pilotů v lepení a svařování je překonána. Nýtování zůstává důležitou technologií v letectví, ale začínají se prosazovat metody svařování v ochranných atmosférách, elektronovým paprskem, laserem, FSW a lepení. ECLIPSE 500 se potýkal s různými neduhy, potížemi, ale nikdy ne z důvodu svařování.

V současnosti se FSW používá v letectví a kosmonautice na mnoha konstrukcích raket i dopravních i vojenských letounů.

Foto: Václav Minařík - Popis vystaveného exponátu


CWS ANB, Velflíkova 4, 160 00, Praha 6 - Dejvice
Tel.: +420 224 310 394, +420 224 315 589
© Copyright CWS-ANB 2006-2024, všechna práva vyhrazena.