English svareni
[Tisk]

Diskuze ke článku: CO JE POVINEN SVÁŘEČSKÝ DOZOR ZAJISTIT VE VÝROBNÍ FIRMĚ
Autor článku: Ing. Vladimír Kudělka, Ph.D., Ing. Jan Opletal, Ing. Zdeněk Balej, TESYDO, s.r.o.
Plné znění článku: CO JE POVINEN SVÁŘEČSKÝ DOZOR ZAJISTIT VE VÝROBNÍ FIRMĚ


přidat ke článku nový příspěvek

Příspěvky v této diskuzi vyjadřují názory čtenářů. Redakce portálu CWS ANB nemůže ovlivnit jejich obsah, ale vyhrazuje si právo je odstraňovat.
Chronologický seznam příspěvků
Re: svarecsky dozor - pracovni smlouvaIng. Vladimír Kudělka, Ph.D.27.04.2017 19:20
Re: svarecsky dozor - pracovni smlouvaIng. Vladimír Kudělka, Ph.D.18.04.2017 06:03
svarecsky dozor - pracovni smlouvaMartin Slebod11.04.2017 17:22
Re: CO JE POVINEN SVÁŘEČSKÝ DOZOR ZAJISTIT VE VÝROBNÍ FIRMĚIng.Vladimír Kudělka, Ph.D.22.02.2017 12:25
Re: CO JE POVINEN SVÁŘEČSKÝ DOZOR ZAJISTIT VE VÝROBNÍ FIRMĚIng.Vladimír Kudělka, Ph.D.21.02.2017 18:43
CO JE POVINEN SVÁŘEČSKÝ DOZOR ZAJISTIT VE VÝROBNÍ FIRMĚF.Novotný19.02.2017 12:27
Re (2): CO JE POVINEN SVÁŘEČSKÝ DOZOR ZAJISTIT VE VÝROBNÍ FIRMĚF. Novotný09.02.2017 20:00
Re: CO JE POVINEN SVÁŘEČSKÝ DOZOR ZAJISTIT VE VÝROBNÍ FIRMĚIng.Vladimír Kudělka, Ph.D.09.02.2017 19:24
CO JE POVINEN SVÁŘEČSKÝ DOZOR ZAJISTIT VE VÝROBNÍ FIRMĚF.Novotný08.02.2017 08:30

Příspěvky
Předmět: svarecsky dozor - pracovni smlouva
Autor: Martin Slebod
Datum: 11.04.2017 17:22 odpovědět
nahoru
Dobry den,
je nutno pro certifikaci ISO3834 mit zamestnance v pracovnim pomeru, ktery bude vykonavat svarecsky dozor nebo staci mit externiho cloveka, ktery to zastresi.
Je nutno, aby mel zamestnanec (svarecsky dozor) v pracovni smlouve uvedenou pozici Svarecsky technolog, nebo na tom nezalezi?
Musi zamestnanec souhlasit s jmenovanim do fuknce svareckeho dozoru?
Mockrat dekuji
Martin

Předmět: Re: svarecsky dozor - pracovni smlouva
Autor: Ing. Vladimír Kudělka, Ph.D.
Datum: 18.04.2017 06:03 odpovědět
nahoru
Je vždy nutné, aby svářečský dozor měl pracovní smlouvu nebo dohodu o pracovní činnosti se stanovenými úkoly a odpovědnostmi. Také je nutné jmenování svářečského dozoru vedením firmy dle ČSN EN ISO 14731.Pokud má svářečský dozor vykonávat svou funkci v rozsahu výše uvedené normy, zpracovávat nutné dokumenty k řízení svařování a příbuzných technologických procesů, musí mít ve firmě vyšší postavení (zařazení), než pracovník na dohodu o provedení práce. Také i z toho důvodu, že úkolů a odpovědností není ve firmě, když funkci bude vykonávat odpovědně, zrovna zase tak málo. Většinou je to spojeno i s jinou funkcí ve firmě, např. manažera kvality, inspektora, kontrolora aj.

Předmět: Re: svarecsky dozor - pracovni smlouva
Autor: Ing. Vladimír Kudělka, Ph.D.
Datum: 27.04.2017 19:20 odpovědět
nahoru
Ano, je nutné a potřebné mít pracovní smlouvu svářečského dozoru min. na úrovni "Dohody o provedení práce". Ve smlouvě i v doplňku pracovní smlouvy je nutné uvést funkci "Svářečský dozor" a sepsat úkoly a odpovědnosti. Jmenování svářečským dozorem se provádí na základě ČSN EN ISO 14731 čl. 4 a 5. Bez toho pak není znám rozsah činnosti.

Předmět: CO JE POVINEN SVÁŘEČSKÝ DOZOR ZAJISTIT VE VÝROBNÍ FIRMĚ
Autor: F.Novotný
Datum: 19.02.2017 12:27 odpovědět
nahoru
Dobrý den,
znovu se ptám...pokud píšete o povinnosti svářecích dozorů zavést ISO 3834,pak by mě zajímalo,jak je to s automotive firmami?Je nějaký zákon,norma,nařízení,něco,čeho by se automotive firmy musely závazně držet,aby měly povinnost zavést ISO 3834?
Velmi děkuji za odpověď.
Novotný

Předmět: Re: CO JE POVINEN SVÁŘEČSKÝ DOZOR ZAJISTIT VE VÝROBNÍ FIRMĚ
Autor: Ing.Vladimír Kudělka, Ph.D.
Datum: 21.02.2017 18:43 odpovědět
nahoru
Vše opřete o zák. č. 90/2016 Sb., zák. č. 91/2016 Sb. i zák. č. 22/1997 Sb. ve znění pozdějších předpisů. Jsou v nich informace o platných normách a jejich využití. Normy jsem již uvedl, které lze použít pro nastavení systému i podle normy systému managementu kvality v automobilním průmyslu.

Předmět: Re: CO JE POVINEN SVÁŘEČSKÝ DOZOR ZAJISTIT VE VÝROBNÍ FIRMĚ
Autor: Ing.Vladimír Kudělka, Ph.D.
Datum: 22.02.2017 12:25 odpovědět
nahoru
Nic neexistuje, jen zákony a příručka kvality, která uvádí předpisy a normy oborové, výrobkové, kvalitativní, zkušební a související.

Předmět: CO JE POVINEN SVÁŘEČSKÝ DOZOR ZAJISTIT VE VÝROBNÍ FIRMĚ
Autor: F.Novotný
Datum: 08.02.2017 08:30 odpovědět
nahoru
Dobrý den.Zajímalo by mě,zda tou výrobní firmou je myšleno i automotive.
V jedné takové pracuji,jako svařovací dozor a ISO 3834 se tu nepožaduje.Dokonce se tu nepožaduje ani kvalifikace svářečských operátorů,WPQR,WPS...

Předmět: Re: CO JE POVINEN SVÁŘEČSKÝ DOZOR ZAJISTIT VE VÝROBNÍ FIRMĚ
Autor: Ing.Vladimír Kudělka, Ph.D.
Datum: 09.02.2017 19:24 odpovědět
nahoru
Vážený pane
Ano, chápete správně. Fa Automotive je výrobní firmou, pokud něco vyrábí. Pokud má zaveden a certifikován systém dle ISO 9001 nebo ISO 3834, tak je to požadavek těchto norem mít kvalifikovaný personál. Zvláštní proces, zařazený i v EN ISO 9001 např. svařování, má výrobkově-systémovou normu EN ISO 3834-1 až 6. V soupisu souvisejících norem je požadavek na svářečský dozor dle ISO 14731, na svařovací postupy WPS a WPQR dle EN ISO 15609-1 až 6 i EN ISO 15614-1 až 14 aj. Také je v ní požadavek na svářeče a operátory, a to jak přes uvedenou EN 1011-1 až 8, tak i dle EN 287, EN ISO 9606 a EN ISO 14732 aj. Systémová norma pro automobilní průmysl je i ISO/TS 16949 (bude teď nová). Celý proces svařování nemůže být podle ISO/TS 16949, proto je nutná i EN ISO 3834 a jsou tyto výše uvedené normy i doporučené pro tento zvláštní proces. Nejsou však tyto (kromě EN ISO 15614) harmonizované, ale pro praxi platné a využívané i pro svařování dle výrobkové normy, jako jejich neopomenutelný doplněk. Kvalifikace svářečů a operátorů není možné provádět dle ISO/TS 16949 (ani nové připravované), ani podle ní nastavit systém svařování ve shodě s požadavky praxe a platných norem dle EN ISO 3834-1 až 6, EN 1011 a EN ISO 14731 a EN ISO 15614. V EN ISO 14731 jsou také související normy a těmi je třeba se řídit pro dosažení shody při provádění bezpečných výrobků i v rámci požadavků na kvalitu svařenců zákazníka. Jinak zákony č. 90/2016 Sb., č. 91/2016 Sb. i č. 22/1997 Sb. ve znění pozdějších předpisů, požadují využívání technických oborových norem, harmonizovaných norem a technicky určených norem.

Předmět: Re (2): CO JE POVINEN SVÁŘEČSKÝ DOZOR ZAJISTIT VE VÝROBNÍ FIRMĚ
Autor: F. Novotný
Datum: 09.02.2017 20:00 odpovědět
nahoru
Dobrý den,
spíš jsem reagoval na to,co píšete o povinnostech svářecích dozorů ve firmách,co svařují.Píšu,že v jedné takové pracuji,je to automotive firma a systém ISO TS 16949 je tu zaveden.Nikdo z auditorů,ani certifikačních,ani zákaznických se nikdy nezajímal,zda máme zaveden i systém dle ISO 3834.Byť jsem se to s kolegou snažil prosadit,tak neúspěšně.Jen jsem chtěl napsat,že nikdo a nic nedonutí firmy z oblasti automotive,co svařují,aby měly zaveden systém ISO 3834,kvalifikace svářečů a operátorů,WPQR,WPS apod.Jen podotýkám,že takových automotive firem,co svařují a systém ve svařování nemají zavedený je víc,než dost.

přidat ke článku nový příspěvek

Přihlášení/odhlášení odběru příspěvků e-mailem:
váš e-mail:
Toto je nemoderovaná diskuze čtenářů portálu CWS ANB. Redakce nenese zodpovědnost za obsah příspěvků a vyhrazuje si právo příspěvky odstraňovat.
CWS ANB, Velflíkova 4, 160 00, Praha 6 - Dejvice
Tel.: +420 224 310 394, +420 224 315 589
© Copyright CWS-ANB 2006-2024, všechna práva vyhrazena.