[Tisk] [Poslat e-mailem] [Hledat v článcích] PÁJENÉ SPOJE HLINÍKOVÝCH SLITIN Datum: 14.3.2010Autor: doc. Ing. Ivo Hlavatý, Ph.D. (IWI-C), VŠB;Technická univerzita Ostrava, Český svářečský ústav s.r.o. Ostrava, Ing. Jiří Hlavatý (IWE), VŠB;Technická univerzita Ostrava, Ing. Lucie Krejčí (IWE), VŠB;Technická univerzita Ostrava 1. Úvod Technologie pájení hliníkových slitin patří k stěžejním technologiím spojování dílů v automobilním průmyslu. Jednou z aplikací je výroba chladicích systémů vozů FORD [3]. Části chladících soustav jsou pájeny ručně s výskytem vad ve spojích. Tento příspěvek se zabývá studiem a možným odstraněním citovaných problémů. 2. Posouzení současného stavu pájení dílů Výroba dílů chladicích systémů je rozdělena do několika etap, ke kterým patří: příprava polotovarů - trubek a těles z hliníkové slitiny, čištění dílů před pájením, vlastní pájení, montáž dílů s hadicemi (obr. 1) a zkoušení těsnosti smontovaných celků [4]. Trubky a tělesa jsou vyrobeny z hliníkové slitiny o chem. složením viz tab. 1. Tyto díly jsou po obrábění a ohýbání čištěny v alkalické lázni. Obr. 1 Rozbočovací díl chladicího systému Tabulka 1 Chemické složení základního materiálu (hm.%) Pro pájení dílů je používán ruční způsob nebo automat - karusel, který má šest pracovišť. První pracoviště slouží pro kompletaci dílů. Další dvě pracoviště zajišťují předehřev součástí. Čtvrté pracoviště je pracoviště pro pájení a poslední slouží k ochlazení hotové součásti. Tabulka 2 Chemická složení přídavných materiálů (hm.%) Pracoviště pro pájení je vybaveno čtyřmi nahřívacími hořáky a mechanickým podáváním pájky do místa spoje. Teplota v místě pájení je kontrolována termokamerou. Tavidlo při pájení je používáno Plantra No. 251 firmy FIRINIT Hannover, chemické složení je v tab. 2. Tavidlo je připravováno jako vodní roztok. Pájka byla podle zadavatele nahrazena z původní, fy J. W. Harris typ 718 Ć 1,2 mm, na pájku AlSi12 fy Thyssen Ć 1,2 mm, chem. složení viz tab. 2 [1,5]. Po zhotovení pájeného spoje je díl ochlazen ve vodní lázni. Rovněž jsou odstraněny zbytky tavidla. Po kompletaci systému je prováděna tlaková zkouška vodou 0,6 MPa a héliová zkouška tlakem 2 MPa. 3. Metalurgie pájených spojů K metalurgickému posouzení byly dodány spoje: trubka - nátrubek a rozvodný člen - trubka. Jednotlivé díly byly rozřezány v místech vad. Na řezech byly provedeny metalografické výbrusy a naleptána makrostruktura spojů [4]. Tyto jsou dokumentovány na obr. 2 a 3. Na makrosnímcích byla kontrolována kvalita pájeného spoje. V místě pájky se nachází dutiny. Dalším posouzením vad pájených spojů bylo mikrostrukturní posouzení jednotlivých dílů (obr. 4 – 7). Na mikrosnímcích jsou patrné póry a bubliny uvnitř pájky v případě spoje trubka-těleso (obr. 4 a 5). Bubliny a póry vystupující na povrch pájky byly pozorovány u spoje trubka-nátrubek (obr. 6 a 7). Tyto vady mohou způsobit netěsnosti a možný únik média z chladícího systému. Vizuálním hodnocením pájeného spoje v dodaném stavu i zjištěný vzhled necelistvostí pájky ve výbrusech podporují domněnku, že v těchto oblastech došlo k napěnění pájky. Obr. 2 Makrostruktura pájeného spoje trubka-těleso (3x) Obr. 3 Makrostruktura pájeného spoje trubka-nátrubek (3x) Obr. 4 Mikrostruktura pájeného spoje trubka - těleso (50x) Obr. 5 Mikrostruktura pájeného spoje trubka - těleso (detail) (100x) Obr. 6 Mikrostruktura pájeného spoje trubka - nátrubek (50x) Obr. 7 Mikrostruktura pájeného spoje trubka - nátrubek (detail) (200x) 4. Rozbor výsledků a návrh opatření při pájení Hodnocení makro a mikrostruktury potvrdilo výskyt pórů, bublin a necelistvostí v pájeném spoji. Tvar odpovídá napěněné pájce nebo ztuhnutí plynových bublin způsobených tavidlem při chladnutí pájky. Z výsledků uvedených v kapitole 3 lze v několika bodech shrnout možné problémy a jejich odstranění pří pájení dílů z Al slitiny:
5. Závěr Při pájení dílů chladicích systémů vozů Ford vyvstalo několik problémů, které způsobují zmetkovitost ve výrobě. Proto bylo cílem této práce zjistit příčinu pórovitosti pájených spojů. Z výsledků uvedených v kapitole 4 je patrné, že při pájení je nutné sledovat:
Tyto aspekty jsou nejdůležitější k odstranění defektů. Zavedení automatického pájení minimalizovalo citované problémy pájených spojů. Literatura
| Informační servis Nejčtenější články
Předpověď počasí |