English svareni
[Tisk]  [Poslat e-mailem]  [Hledat v článcích]
SMĚRNICE EU RADY Č. 89/106/EHS, VE ZNĚNÍ SMĚRNICE EU RADY Č. 93/68/EHS, O STAVEBNÍCH VÝROBCÍCH
Datum: 5.4.2010
Autor: (Ing. Dr. Vladimír Kudělka, TDS Brno-SMS, s.r.o. Web. www.tdsbrnosms.cz)

Účel použití Směrnice a její aplikace

Členské státy EU jsou odpovědné za to:

  • aby na jejich území byly pozemní a inženýrské stavby navrhovány a prováděny tak, aby neohrožovaly bezpečnost osob, domácích zvířat a majetku při současném dodržování jiných základních požadavků uspokojujících veřejnost.
  • aby dle předpisů členských států EU byly dodrženy požadavky na bezpečnost staveb, ochranu zdraví, trvanlivost (životnost), úsporu energie, ochranu životního prostředí, hlediska hospodárnosti a další hlediska veřejného zájmu
  • aby požadavky, které jsou často zahrnuty do vnitrostátních opatření stanovených právními a správními předpisy a ovlivňují povahu použitých stavebních výrobků i promítají se do národních norem pro výrobky, do technických schválení a jiných technických specifikací a předpisů, svou rozdílností nebránily obchodu v rámci EU
  • aby se při dotvoření trhu EU, nekladly a odstranily technické překážky obchodu, které bývají rozsáhlé a nemohly být vzájemně jednoduše odstraněny uznáním rovnocennosti mezi zeměmi EU, zvolil a vše řídil nový jednotný přístup uznání, tj. stanovení základních požadavků na bezpečnost a další hlediska důležitých pro veřejnost, bez omezení ochran ve státech EU
  • aby základní požadavky představovaly obecná a specifická kritéria, se kterými musí být v souladu a které je nutno chápat tak, že uvedené stavby musí být ve shodě s odpovídajícím stupněm spolehlivosti, a to s jedním, některými nebo všemi požadavky dle znění předpisu EU
  • aby pro harmonizované normy (jako základ požadavků) a pro jiné technické specifikace na úrovni EU i pro vypracování nebo udělování EU technických schválení byly zavedeny interpretační dokumenty, za účelem konkretizace základních požadavků na technické úrovni
  • aby základní požadavky vytvořily základ pro zpracování harmonizovaných norem pro stavební výrobky na EU úrovni, byl dosažen tímto přínos pro jednotný EU trh, byl umožněn přístup co největšímu počtu výrobců i pro vytvoření podmínek pro harmonizovaný systém obecných pravidel ve stavebnictví. Harmonizované normy jsou pak technické specifikace (evropské normy nebo harmonizační dokumenty) přijaté Evropským výborem pro harmonizaci CEN a CENELEC a Komisí EU v souladu se směrnicí Rady EU č. 83/189 EHS z r. 1983 („Poskytování informací v oblasti technických norem a předpisů“)
  • aby zvláštní povaha stavebních výrobků měla přesnou formulaci v harmonizovaných normách a měly normy i podporu v interpretačních dokumentech EU, které upřesní vlastnosti výrobků uznané v zemích EU
  • aby se úrovně ukazatelů vlastností a požadavky na výrobky v budoucnosti v EU plnily, tzn. stanovit třídy základních požadavků pro určité stavby v těchto normách a předpisech
  • aby harmonizované normy zahrnovaly klasifikace pro stavební výrobky a umožnilo se splnění základních požadavků při výrobě a byly výrobky zákonným způsobem používány (provozovány) dle technických zásad daných zemích EU i v daných klimatických a jiných podmínkách a moly být bez překážek uváděny na trh
  • aby byl považován výrobek za vhodný k použití, jestliže je v souladu s harmonizovanou normou, s evropským technickým schválením nebo s harmonizovanou normou, s evropským technickým schválením nebo s harmonizovanou technickou specifikací uznanou v EU společenství, tzn. i u výrobků s malým významem k požadavkům a odchýlením od technických specifikací, mohl být tento k použití certifikován schváleným orgánem (uznaným v EU)
  • aby stavební výrobky s označením „CE“ – vhodné k použití, měly umožněn volný pohyb a volné použití v EU k jejich určenému účelu
  • aby pro výrobky, na které se zatím nevztahují žádné normy nebo které se od norem podstatně odchylují, byla prokázána vhodnost pro použití pomocí evropských technických schválení, dle společných řídících pokynů EU a interpretačních dokumentů EU
  • aby se při neexistenci harmonizovaných norem a evropských technických schválení použily jako základ pro splnění požadavků a uznání národní nebo neharmonizované technické specifikace
  • aby se tak zajistila shoda výrobků s harmonizovanými normami a s neharmonizovanými technickými specifikacemi uznanými na úrovni EU, tj. i za pomoci použití postupů řízení výroby výrobcem a dozorem výroby, posuzováním, zkouškami i certifikací prováděnými nezávislými třetími stranami (inspekčními orgány) nebo samostatným výrobcem v některých případech
  • aby pro výrobky, pro něž už zatím neexistují normy nebo technická schválení uznané na EU úrovni, bylo prozatímní opatření v tom, že bude zaveden zvláštní postup, který má usnadnit uznávání výsledků zkoušek provedených v jiném státě EU podle technických požadavků v této zemi EU
  • aby se ustanovil „Stálý výbor pro stavebnictví v EU“ složený z odborníků států EU, pro výpomoc technické Komisi EU s oprávněním k praktickému používání této směrnice
  • aby v ochranné doložce člena EU byla stanovena vhodná ochranná opatření pro odpovědnost za bezpečnost, ochranu zdraví a jiná hlediska ke splnění základních požadavků
  • aby stavební výrobky byly uznány v zemích EU i na základě i jiných směrnic EU, které jsou v souladu s technickou harmonizací a normalizací EU a to označením výrobku „CE“ na základě „Nového přístupu“ i Globálního přístupu k certifikaci a zkoušené výrobků dle jednotného provedení postupu posuzování shody
  • aby při schvalování výrobků byly vždy použity „kritéria základních požadavků“ a „postupy posuzování shody“

Oblast působnosti směrnice

  • Vztahuje se na stavební výrobky dle základních požadavků na stavby.
  • Stavební výrobek definuje jako každý výrobek vyrobený pro trvalé zabudování do staveb (pozemních a inženýrských).
  • Členské státy EU musí zajistit, aby výrobky pro stavby mohly být uvedeny na trh, pokud jsou vhodné k určenému použití, tzn., že charakteristiky výrobků do staveb zabudovaných, sestavených, použitých nebo instalovaných, musí být řádně navrženy a provedeny a musí splňovat základní požadavky na stavební výrobky dle stanovených předpisů a norem.
  • Vztahují-li se na výrobky i jiné směrnice s požadavkem na „CE“ označení, pak se požaduje shoda se zněním těchto směrnic. Pak v dokumentech a návodech k výrobku musí být uveden seznam těchto použitých směrnic dle „Úředního věstníku EU“.
  • Základní požadavky uplatňované na stavby, které mohou ovlivnit technické charakteristiky výrobku, jsou ve směrnici uvedeny jako dosažené cíle u výrobků.

Požadavky se musí plnit při realizaci výrobků a musí se zajistit v provozu jejich dodržování během ekonomicky přiměřené životnosti.

  • Pro zohlednění možných rozdílů zeměpisných nebo klimatických podmínek, způsobu života i různých úrovní ochran (v regionu, místě, ev. zemi provozu) se může každý dodržovaný požadavek kategorizovat dle tříd – zatřídění výrobků i v technických specifikacích.
  • Základní požadavky na výrobky jsou konkretizovány v dokumentech vazeb mezi základními požadavky předpisů a normalizačními požadavky (norem), slouží jako pokyny pro „Evropská technická schválení“ nebo pro uznání jiných technických specifikací.
  • Normy a technická schválení se označují jako „Technické specifikace“.

Harmonizované normy – jsou technickými specifikacemi přijaté CEN a CENELEC na schválení Komisí EU.

  • Členské státy EU jsou povinny uznat, že výrobky jsou vhodné k použití pro stavby, jestliže výrobky plní základní požadavky stanovené ve směrnici, za předpokladu, že stavby jsou řádně navrženy a provedeny, i že výrobky mají označení „CE“, tj. že splňují všechna ustanovení této směrnice, včetně postupů posuzování shody!
  • Označení „CE“ vyjadřuje
    1. výrobky vyhovují příslušným národním normám, které musí přejat harmonizované normy dle odkazů v Úředním věstníku EU, členské státy jsou povinny zveřejnit odkazy na tyto národní normy
    2. výrobky vyhovují evropskému technickému schválení vydanému dle postupu stanoveného ve směrnici EU
    3. výrobky vyhovují národním technickým specifikacím, pokud harmonizované specifikace neexistují, seznam těchto národních specifikací musí být vypracován dle postupu uvedeného ve směrnici EU
  • Členské státy EU mohou EU Komisi sdělit znění svých národních technických specifikací, ale tyto musí splňovat základní požadavky, Komise postoupí tyto národní technické specifikace ostatním členům EU, dle postupu ve směrnici EU uznání Komise členům EU národní technické specifikace, u kterých existuje shoda se základními požadavky směrnice EU, členské státy EU na tyto technické specifikace zveřejní odkazy, Komise tyto zveřejní v Úředním věstníku EU.
  • Je-li výrobce nebo jeho zástupce usazený v EU a neuplatní nebo jen částečně uplatní existující technické specifikace dle této směrnice EU, které vyžadují, aby výrobek byl doložen „Prohlášením o shodě“, pak se musí uplatnit příslušná rozhodnutí dle směrnice o vhodnosti takového výrobku k použití pro stavby specificky přezkoušet a posoudit uznanou organizací (NB, AO).
  • EU Komise sestavuje (spravuje a periodicky reviduje) seznam výrobků, které z hlediska ochrany zdraví a bezpečnosti nejsou významné! A proto „Prohlášení o shodě“ s Uznaným technickým pravidlem“ vydané výrobcem opravňuje uvedení takových výrobků na trh!
  • Označení „CE“ vyjadřuje, že výrobky splňují požadavky jednotlivých článků směrnice EU! Výrobce nebo zplnomocněný zástupce usazený v EU odpovídá za opatření samostatného výrobku, štítku k němu připevněnému jako obal nebo průvodní obchodní doklady s označením „CE“! Vzor označení a podmínky jeho použití jsou ve směrnici EU! Výrobky, které nejsou významné (viz výše) nesmějí být opatřeny označením „CE“! Komise členským státům EU oznamuje v „Úředním věstníku EU“, zda platí pro dotyčnou technickou specifikaci výrobku předpoklad shody!
  • Členské státy EU nesmějí na svém území bránit volnému pohybu výrobků, které splňují ustanovení této směrnice EU, jejich uvádění na trh nebo jejich používání! Členské státy EU musí zajistit, aby použití těchto výrobků k účelu, pro který byly zamýšlené, nebránila pravidla nebo podmínky stanovené veřejnoprávními nebo soukromoprávními subjekty, které působí na základě monopolního postavení.
  • Členské státy EU jsou povinny umožnit, aby byly na jejich území uváděny na trh výrobky, které nemusí mít označení „CE“, jestliže splňují vnitrostátní předpisy, které jsou v souladu se Smlouvou EU, nestanoví-li evropské technické specifikace jinak. „Komise EU“ a „Výbor EU“ (pro stanovené výrobky pravidelně sleduje a přezkoumává vývoj evropských technických specifikací.
  • Když příslušné evropské technické specifikace samy nebo na základě interpretačních dokumentů rozlišují různé třídy podle různých úrovní ukazatelů vlastností výrobků, EU státy stanoví, že se budou tyto úrovně dodržovat na jejich území jen v rámci klasifikací přijatých na úrovni EU společenství a jen při použití všech tříd, určitých tříd nebo jedné úrovně výrobku!
  • „Harmonizované normy“ – pro zajištění jejich kvality pro výrobky, budou tyto vždy zpracovány reálně a formulovány v ukazatelích vlastností výrobků a to na základě interpretačních dokumentů. Normy se vyhlašují EU normalizačními organizacemi „CEN“ a „CENELEC“ a „Komise EU“ zveřejní a odkazy v „Ústředním věstníku EU“.
  • „Evropské technické schválení“ – je kladné k určenému použití, „založené na splnění základních požadavků na stavby, pro něž bude výrobek použitý.
  • Evropské technické schválení může být uděleno pro:
    1. výrobky, pro které neexistuje harmonizovaná norma, uznaná národní norma ani mandát pro harmonizovanou normu a pro které nemohla být dle posouzení Komise EU norma zpracována
    2. výrobky, které se podstatně odchylují od harmonizovaných norem nebo uznaných národních norem
    3. ve zvláštních případech EU Komise povolí pro výrobky lišící se od norem vydání evropského technického schválení pro výrobky, pro které již je podklad pro vydání harmonizované normy (povolení platí jen pro omezené stanovené období)!
    4. Evropské technické schválení se zpravidla vydává na dobu 5 let. Tato doba může být prodloužena.
  • Evropské technické schválení na výrobek – je založeno na přezkoušeních, zkouškách a posouzeních podle interpretačních dokumentů a podle řídících pokynů vhodných pro tento výrobek nebo pro odpovídající skupinu výrobků.
  • Pokud řídící pokyny EU neexistují, může být evropské technické schválení vydáno s odkazem na příslušné základní požadavky a interpretační dokumenty, pokud je posouzení výrobku schváleno schvalovacími orgány. Pokud schvalovací orgány nesouhlasí, předá se vše výboru pro výrobky EU.
  • Evropské technické schválení pro výrobek se vydává v členském státě EU na žádost výrobce nebo zástupce usazeného v EU.
    1. Každý členský stát EU notifikuje ostatním členům EU a Komisy názvy a adresy orgánů, které pověřil k vydávání evropských technických schválení.
    2. Schvalovací orgány musí splňovat požadavky této směrnice a musí být schopny:
      • posoudit vhodnost nových výrobků k použití na základě vědeckých a praktických poznatků
      • vyslovit nestranná rozhodnutí ve vztahu k zájmům výrobců nebo jejich zástupců
      • shrnout příspěvky všech zainteresovaných stran do vyváženého posouzení.
    3. Seznam schvalovacích orgánů, které jsou pověřeny vydávat evropská technická schválení (i včetně změn v seznamu), se zveřejňuje v Ústředním věstníku ES.
  • Komise pro konzultaci s výborem pro výrobky vydává mandáty pro vypracování řídících pokynů pro evropské technické schválení výrobku nebo skupiny výrobků organizaci, která sdružuje schvalovací orgány členských států EU.
  • Řídící pokyny mají obsahovat:
    1. seznam příslušných interpretačních dokumentů
    2. specifické požadavky na výrobky, které vychází ze základních požadavků
    3. zkušební postupy
    4. metodu pro posouzení a vyhodnocení výsledků zkoušek
    5. postupy inspekce a posouzení shody, které jsou v souladu s touto směrnicí
    6. dobu platnosti evropského technického schválení.

Řídící pokyny pro evropské technické schválení zveřejní členské státy, po projednání s výborem, ve svém úředním jazyku.

Interpretační dokumenty

  • Komise pro projednání s výborem prověří technické komise (zastoupené členy ES) vypracováním interpretačních dokumentů.
  • Interpretační dokumenty zajistí:
    1. dají konkrétní podobu základním požadavkům tím, že sjednotí terminologii a technické podklady a uvedou třídy nebo úrovně pro každý požadavek, na základě vědeckých a technických poznatků a tam, kde je to nezbytné
    2. určí metody vzájemného vztahu těchto tříd nebo úrovní požadavků a technických specifikací, např. metody výpočtu a prokazování, technická pravidla pro navrhování, aj.
    3. budou sloužit jako příklad pro zpracování harmonizovaných norem a řídících pokynů pro evropské technické schválení a pro uznání národních technických specifikací.
  • Komise po vyžádání stanoviska výboru zveřejní interpretační dokumenty v Ústředním věstníku ES.

Prokazování shody

  • Výrobce nebo jeho zástupce usazený v ES odpovídá za prokázání toho, že výrobky jsou ve shodě s požadavky technické specifikace.
  • U výrobků podléhajících prokazování shody se předpokládá shoda s technickými specifikacemi a shoda se zajišťuje zkoušením nebo jiným důkazem na základě technických specifikací.
  • Prokazování shody výrobků závisí na tom zda:
    1. výrobce má systém řízení výroby, který zajistí, že výroba je v souladu s příslušnými technickými specifikacemi
    2. pro konkrétní výrobky uvedené v příslušných technických specifikacích je kromě systému řízení výroby u výrobce zapojen do posuzování a dozoru nad řízením výroby nebo samotným výrobkem schválený certifikační orgán.
  • Postup posuzování shody vybere pro daný výrobek nebo skupinu výrobků Komise pro konzultaci s výborem v souladu s podrobnými údaji o výrobku a podle:
    1. významu úlohy, kterou výrobek má z hlediska základních požadavků, hlavně těch, které se týkají bezpečnosti a ochrany zdraví
    2. povahy výrobku
    3. vlivu proměnlivosti charakteristik výrobku na jeho spokojenost
    4. pravděpodobnosti výskytu výrobních vad výrobku.

V každém případě je nutné zvolit co nejméně obtížný postup posuzování slučitelný s bezpečností! Takto určený postup se uvede v mandátech a v technických specifikacích nebo při jejich zveřejnění.

  • V případě kusové (nesériové) výroby postačí prohlášení o shodě, pokud technické specifikace nestanoví jinak pro výrobky se zvlášť velkým významem na ochranu zdraví a bezpečnost.
  • Uvedené postupy posuzování shody vedou:
    1. k prohlášení o shodě výrobku vypracovanému výrobcem nebo jeho zástupcem v ES
    2. k certifikátu shody pro systém řízení výroby a dozor nebo pro samotný výrobek, který vydá schválený certifikační orgán. Podrobná pravidla pro provádění postupů posuzování shody jsou v příloze této směrnice EU!
  • Prohlášení výrobce o shodě nebo certifikát shody opravňují výrobce nebo jeho zástupce v ES k opatření samotného výrobku, štítku k němu připevněnému, jeho obalu nebo k vystavení průvodních obchodních dokladů odpovídajícím označením „CE“ Vzor označení „CE“ a pravidla pro jeho užití jsou v příloze této směrnice (v souladu s jednotlivými postupy prokazování shody).
  • Členské státy ES zajistí, aby označení „CE“ bylo správně používáno!
    1. Když členský stát ES zjistí, že byl výrobek opatřen označením „CE“ neoprávněně, je výrobce nebo jeho zástupce v ES povinen uvést jej do shody dle předpisu pro označení „CE“ a zamezit dalšímu porušování předpisů.
    2. Trvá-li neshoda, je členský stát ES povinen přijmout veškerá opatření, aby omezil nebo zakázal uvádění tohoto výrobku na trh nebo zajistil jeho stažení z trhu v souladu s postupy ES.
    3. Členské státy musí přijmout opatření, aby bylo zakázáno výrobky nebo jejich obaly opatřovat označeními, která by třetí strany mohla uvádět v omyl při neoprávněném označování „CE“. Viditelnost a čitelnost označení „CE“ u oprávněného posouzení shody výrobků nesmí být nijak snížena!

Zvláštní postupy

  • Neexistují-li pro daný výrobek technické specifikace dle této směrnice, je členský stát ES, pro který je výrobek určen, považovat výrobek na žádost za shodný s platnými vnitrostátními předpisy, pokud vyhovuje zkouškám a inspekcím, které byly provedeny schváleným orgánem v členském státě výrobce podle metod platných a uznaných v tomto státě určení výrobku.
  • Členský stát ES výrobce uvědomí členský stát určení výrobku, podle jehož předpisů mají být provedeny zkoušky a inspekce, o orgánu, který hodlá k tomuto účelu schválit. Vzájemně si oba státy poskytnou všechny potřebné informace. Po výměně informací je jmenovaný orgán schválen členským státem výrobce.
  • Členské státy zajistí vzájemnou pomoc jmenovaných orgánů. · Když členský stát zjistí, že schválený orgán neprovádí zkoušky a inspekce řádně ve shodě s vnitrostátními předpisy, oznámí to členskému státu v němž byl orgán schválen. Tento stát uvědomí oznamující stát o přiměřených opatřeních. Pokud nebudou opatření dostatečná, může stát zakázat na svém území uvedení výrobku na trh a jeho užívání nebo jej podrobit zvláštním podmínkám. Vzájemně se státy ES uvědomí a rovněž tak Komisi ES.
  • Členské státy určení výrobku přikládají stejnou důležitost zprávám a prokázáním shody vydaným v souladu s postupy v členském státě ES výrobce jako svým vlastním odpovídajícím vnitrostátním dokumentům.

Schválené orgány

  • Členské státy notifikují komisi a ostatním členským státům certifikační a inspekční orgány a zkušební laboratoře, které pověřily prováděním činností pro účely technického schvalování, certifikátů shody, inspekcí a zkoušek podle této směrnice (včetně adres, identifikačních čísel). Identifikační čísla přiděluje Komise ES.
  • Komise ES zveřejní v Ústředním věstníku ES seznam notifikovaných orgánů a laboratoří s jejich identifikačními čísly, úkoly a výrobky, pro které byly notifikovány a zajistí aktualizaci seznamu.
  • Certifikační orgány, inspekční orgány a zkušební laboratoře musí splňovat kritéria stanovená v této směrnici.
  • Členské státy ES určí výrobky, které spadají do pravomoci orgánů a laboratoří uvedených v této směrnici i povahu úkolů těchto orgánů a laboratoří.

Stálý výbor pro stavebnictví

  • Výbor je složen ze zástupců jmenovaných členskými státy ES, každý stát má dva zástupce a odborníky. Výbor má jednací řád.
  • Výbor rozhoduje a schvaluje:
    1. stanovené třídy požadavků a stanovené postupy prokazování shody pro normy, řídící pokyny i technické schválení
    2. vydání pokynů pro vypracování interpretačních dokumentů a pro rozhodnutí o jejich využití
    3. uznání národních technických specifikací. Komise ES přijme opatření, jsou-li v souladu se stanoviskem výboru!

Ochranná doložka

  • Zjistí-li členský stát ES, že výrobek, u kterého byla prohlášena shoda s požadavky této směrnice, není v souladu s články směrnice, přijme vhodná opatření ke stažení těchto výrobků z trhu, zákazu jejich uvádění na trh a k omezením jejich volného pohybu. Členský stát ihned uvědomí Komisi ES o opatřeních při neshodě výrobků a uvede důvody svého rozhodnutí!
  • Neshody u výrobků mohou být způsobeny:
    1. nesplněním technických specifikací dle směrnice
    2. nesprávným použitím technických specifikací
    3. nedostatky v technických specifikacích

Komise ES konzultuje věc s dotčenými stranami a provádí opatření v členských státech ES!

  • Je-li důvodem neshody nedostatek v normách nebo technických specifikacích, předloží Komise ES věc výboru pro výrobky a zahájí opatření stanovenými postupy ve směrnici.
  • Dotyčný stát určení výrobku přijme vhodná opatření proti tomu, kdo vydal prohlášení o shodě, uvědomí o tom Komisi ES a členy ES. Komise zajistí informovanost o průběhu a výsledcích postupů!
  • Členské státy ES uvedou v platnost správní a právní předpisy pro soulad s touto směrnicí a sdělí jejich znění Komisi ES.

Základní požadavky

Výrobky musí být vhodné pro stavby, aby byly stavby (jako celek i jejich jednotlivé části) při respektování hospodárnosti, vhodné k jejich určenému použití a zároveň plnily uvedené základní požadavky na ně kladené (pokud se na ně vztahují předpisy, které tyto požadavky obsahují). Tyto požadavky musí být při běžné údržbě plněny po dobu ekonomicky přiměřené životnosti. Požadavky předpokládají běžně předvídatelné vlivy.

1. Mechanická odolnost a stabilita

  • Stavba musí být navržena a provedena takovým způsobem, aby zatížení, která na ni budou působit v průběhu výstavby a užívání, neměla za následek:
    1. zřícení celé stavby nebo její části
    2. větší stupeň nepřípustného přetváření (deformace)
    3. c) poškození jiných částí stavby nebo technických zařízení nebo instalovaného vybavení v důsledku většího přetvoření nosné konstrukce
    4. poškození v případě, kde je rozsah neúměrný původní příčině

2. Požární bezpečnost

  • Stavba musí být navržena a provedena takovým způsobem, aby v případě požáru:
    1. byla pro určenou dobu zachována únosnost konstrukce
    2. byl uvnitř stavby omezen vznik a šíření ohně a kouře
    3. bylo omezeno šíření požáru na sousední stavby
    4. mohli uživatelé opustit stavbu nebo být zachráněni jiným způsobem
    5. byla brána v úvahu bezpečnost záchranných jednotek.

3. Hygiena, ochrana zdraví a životního prostředí

  • Stavba musí být navržena a provedena takovým způsobem, aby neohrožovala hygienu nebo zdraví jejich uživatelů nebo sousedů, zejména v důsledku:
    1. uvolňování toxických plynů
    2. přítomnosti nebezpečných částic nebo plynů v ovzduší
    3. emisí nebezpečného záření
    4. znečišťování nebo zamořování vody nebo půdy
    5. nedostatečného zneškodňování odpadních vod, kouře a tuhých nebo kapalných odpadů
    6. výskytu vlhkosti v částech stavby nebo na površích uvnitř stavby

4. Bezpečnost při užívání

  • Stavba musí být navržena a provedena takovým způsobem, aby při jejím užívání nebo provozu nevznikalo nepřijatelné nebezpečí nehod, např. uklouznutím, pádem, nárazem, popálením, zásahem elektrickým proudem, zraněním výbuchem.

5. Ochrana proti hluku

  • Stavba musí být navržena a provedena takovým způsobem, aby hluk vnímaný uživateli stavby nebo osobami poblíž stavby byl udržován na úrovni, která neohrozí jejich zdraví a umožní jim spát, odpočívat a pracovat v uspokojivých podmínkách.

6. Úsporná energie a ochrana tepla

  • Stavba a její zařízení pro vytápění, chlazení a větrání musí být navrženy a provedeny takovým způsobem, aby spotřeba energie při provozu byla nízká s ohledem na místní klimatické podmínky a požadavky uživatelů.

Evropské technické schválení

  • Žádost o schválení může být podána výrobcem nebo zástupcem usazeným v ES pouze u jediného pověřeného orgánu (notifikovaného).
  • Schvalovací orgány tvoří organizaci, která úzce spolupracuje s Komisí ES. Komise konzultuje důležité otázky s výborem pro výrobky. Je-li v členském státě ES více schvalovacích orgánů, musí tyto koordinovat své činnosti a mají svého zástupce (mluvčího).
  • Jsou dána společná pravidla postupu pro podání žádosti, přípravu a udělení schválení. Organizace schvalovacích orgánů zpracovává tato pravidla a tato pravidla schvaluje Komise ES na základě stanoviska Výboru ES.
  • Schvalovací orgány si v rámci organizace navzájem poskytují podporu. Tato organizace odpovídá za koordinaci specifických otázek technického schvalování. Organizace může k tomuto účelu zřídit podskupiny.
  • Evropská technická schválení zveřejňují schvalovací orgány, oznamují to také všem ostatním. Každý schvalovací orgán musí mít přístup k úplnému souboru podkladových materiálů o uděleném schválení
  • Náklady na Evropské technické schválení hradí žadatel v souladu s vnitrostátními předpisy.

Prokazování shody s technickými specifikacemi

1. Metody kontroly shody

  • Při určování postupů prokazování shody výrobku s technickými specifikacemi dle článku směrnice, se používají níže uvedené metody kontroly shody. Volba a kombinace metod pro jakýkoli daný systém závisí na požadavcích na konkrétní výrobek nebo skupinu výrobků. Metodami kontroly jsou:
    1. počáteční zkoušky typu výrobku provedené výrobcem nebo schváleným orgánem
    2. zkoušky vzorků odebraných v místě výroby podle předepsaného plánu zkoušek,provedené výrobcem nebo schváleným orgánem
    3. auditní zkoušky vzorků odebraných v místě výroby, na volném trhu nebo na staveništi, provedené výrobcem nebo schváleným orgánem
    4. zkoušky vzorků z dávky, připravené k dodávce nebo již dodané, provedené výrobcem nebo schváleným orgánem
    5. řízení výroby u výrobce
    6. počáteční inspekce v místě výroby a řízení výroby u výrobce, provedená schváleným orgánem
    7. průběžný dozor, hodnocení a posuzování řízení výroby u výrobce, schváleným orgánem.

Řízení výroby u výrobce dle směrnice znamená:

  • stálé interní řízení výroby výrobcem
  • všechny základní podklady, požadavky a předpisy přijaté výrobcem musí být systematicky dokumentovány ve formě písemných koncepcí a postupů
  • tato dokumentace systému řízení výroby musí umožňovat jednoznačný výklad zabezpečování jakosti a dosažení požadovaných charakteristik výrobku i efektivního fungování prověřovaného systému řízení výroby.

2. Systémy prokazování shody

Přednostně se používají níže uvedené systémy posuzování shody.

A) Certifikace shody výrobku schváleným certifikačním orgánem na základě těchto metod:

  1. Úkoly výrobce
    • řízení výroby u výrobce
    • další zkoušky vzorků odebraných v místě výroby výrobcem podle předepsaného plánu zkoušek
  2. Úkoly schváleného orgánu
    • počáteční zkoušky typu výrobku
    • počáteční inspekce v místě výroby a řízení výroby u výrobce
    • průběžný dozor, posuzování a schvalování řízení výroby u výrobce
    • popřípadě auditní zkoušky vzorků odebraných v místě výroby, na trhu nebo na staveništi

B) Prohlášení výrobce o shodě výrobku na základě těchto metod:

První možnost:

1) Úkoly výrobce

  • počáteční zkoušky typu výrobku
  • řízení výroby u výrobce
  • popřípadě zkoušky vzorků odebraných v místě výroby podle předepsaného plánu zkoušek

2) Úkoly schváleného orgánu

  • certifikace řízení výroby u výrobce na základě těchto metod

Druhá možnost

  • počáteční zkoušky typu výrobku schválenou laboratoří
  • řízení výroby u výrobce

Třetí možnost

  • počáteční zkoušky typu výrobku výrobcem
  • řízení výroby u výrobce

Orgány zapojené do prokazování shody

Podle funkce orgánů se rozlišuje:

  • certifikační orgán, kterým se rozumí nestranný orgán, státní nebo nestátní, který má nezbytnou způsobilost a odpovědnost k provádění certifikace shody podle daných pravidel postupů a řízení
  • inspekční orgán, kterým se rozumí nestranný orgán s takovou vnitřní organizací, pracovníky, způsobilostí a důvěryhodností, aby mohl podle specifikovaných kritérií vykonávat takové činnosti jako je posuzování shody, doporučování ke schválení a následný audit řízení jakosti u výrobce a výběr i hodnocení výrobků na staveništi, v místech výroby nebo jinde podle specifických kritérií
  • zkušební laboratoř, kterou se rozumí laboratoř, která měří, přezkušuje, zkouší, kalibruje nebo jinak stanovuje charakteristiky nebo ukazatele vlastností materiálů nebo výrobků

V případě první možnosti v bodu B) [a) až b)], může tři funkce v bodu C) [a) až c)] vykonávat jeden a tentýž orgán nebo různé orgány. Přičemž inspekční orgán a nebo zkušební laboratoř zapojené do prokazování shody plní svou funkci z pověření certifikačního orgánu! Kritéria způsobilosti, nestrannosti a důvěryhodnosti certifikačních orgánů, inspekčních orgánů a zkušebních laboratoří jsou uvedena v příloze směrnice ES!

Označení shody „CE“, „ES“ certifikát shody, „ES“ prohlášení o shodě

  1. Označení shody „CE“ – se skládá z iniciál „CE“ dle vzoru ve směrnici. Při zmenšení označení „CE“ musí být zachovány vzájemné poměry dle dané mřížky, do které je „CE“ vepsána. Jednotlivé části „CE“ musí mít stejnou výšku a ne menší než 5 mm. Označení „CE“ musí být doplněno názvem nebo identifikační značkou výrobce, posledním dvojčíslím roku, kdy byl takto označením opatřen, ev. i číslem ES certifikátu shody, popř. údaji o charakteristikách výrobku.
  2. ES certifikát shody musí obsahovat zejména: název a adresu certifikačního orgánu název a adresu výrobce nebo jeho zástupce v ES popis výrobku (druh, identifikace, použití) ustanovení, se kterými je výrobek v souladu zvláštní podmínky použití výrobku číslo certifikátu podmínky a dobu platnosti certifikátu jméno a postavení osoby zmocněné podepsat certifikát
  3. ES prohlášení o shodě musí obsahovat zejména: název a adresu výrobce nebo jeho zástupce v ES popis výrobku (druh, identifikace, použití) ustanovení, s nimiž je výrobek v souladu zvláštní podmínky použití výrobku název a adresa schváleného orgánu jméno a postavení osoby zmocněné podepsat prohlášení v zastoupení výrobce nebo jeho zplnomocněného zástupce

ES certifikát shody a ES prohlášení o shodě se předkládají v úředním jazyce nebo jazycích členského státu ES, ve kterém se má výrobek používat!

Schvalování zkušebních laboratoří, inspekčních orgánů a certifikačních orgánů Výše uvedené orgány jmenované členskými státy ES musí splňovat tyto minimální podmínky:

  1. dostupnost pracovníků, nezbytných prostředků a vybavení
  2. technickou způsobilost a profesionální bezúhonnost pracovníků
  3. nestrannost při provádění zkoušek, vypracovávání zpráv, vydávání certifikátů a provádění dozoru podle směrnice, vedoucími a technickými pracovníky a to ve vztahu ke všem okruhům, skupinám nebo osobám zainteresovaným přímo či nepřímo na stavebních výrobcích
  4. zachování mlčenlivosti pracovníků o získaných informacích
  5. uzavření pojištění občansko-právní odpovědnosti (pojištění odpovědnosti za škodu) pokud odpovědnost nepřejímá stát
  6. dále musí notifikované orgány splňovat tyto požadavky:
    • musí být schopny posoudit vhodnost nových výrobků k použití na základě vědeckých a praktických poznatků
    • musí být schopny vyslovit nestranná rozhodnutí ve vztahu k zájmům příslušných výrobců nebo jejich zástupců
    • musí být schopny shrnout příspěvky všech zainteresovaných stran do vyváženého posouzení
    • Plnění podmínek a) a b) se pravidelně kontroluje příslušnými orgány členských států!

Vztah mezi postupy posuzování shody podle § 5 NV č. 190/2002 Sb. a postupy obsaženými v příloze č. III Směrnice Rady 89/106/EHS

Diskuze ke článku
V diskuzi není žádný příspěvek
Přihlášení/odhlášení odběru příspěvků e-mailem:
váš e-mail:

CWS ANB, Velflíkova 4, 160 00, Praha 6 - Dejvice
Tel.: +420 224 310 394, +420 224 315 589
© Copyright CWS-ANB 2006-2024, všechna práva vyhrazena.