English svareni
[Tisk]  [Poslat e-mailem]  [Hledat v článcích]
Certifikace podle normy EN 15085 - jednotné evropské požadavky
Datum: 21.3.2012
Autor: Ing. Pavel Flégl, GSI SLV ; SVV Praha, s.r.o.

1. Úvod

Změny v současné globální průmyslové výrobě i požadavky na přesun zboží i osob mezi jednotlivými evropskými státy, vyvolávají také stále vyšší nároky na dopravní prostředky, jejich cestovní rychlost, pohodlí cestujících a především stále vyšší požadavky na bezpečnost. To souvisí se stále vyššími požadavky na výrobní i opravárenské podniky v oboru železničních kolejových vozidel a v poslední době také u tramvají, při jejichž výrobě jsou požadavky uvedené v citované normě také velmi často aplikovány.

Pravidla pro dodržování kvalitativních požadavků jsou uplatňovány již několik desetiletí. Vývoj v předpisové oblasti (jen příklady) je uveden v následujících tabulkách.

Tabulka č.1 – Technické požadavky pro svařování železničních kolejových vozidel v Německu

Tabulka č. 2 - Technické požadavky pro svařování železničních kolejových vozidel v České republice

2. Změny v systémech kvality s pomocí regulačních opatření

Samotné technické normy nemohou zajistit požadovanou kvalitu bez toho, aby všeobecně uznávaná autorita sama nebo prostřednictvím uznaných institucí, nekontrolovala průběžně plnění požadavků z jednotlivých částí normy EN 15085 a v jednotlivých státech ještě dodatkových požadavků, které jsou stanovené v národních předpisech. V rámci sjednocování výkladu technických stanovisek byl v Německu založen KoA (Koordinanční výbor), jehož členy jsou EBA (Eisebahn Bundesamt – Drážní úřad), DB AG (Deutsche Bahn – Německé dráhy-akciová společnost) a také zástupci uznaných certifikačních orgánů a zástupci průmyslu (výrobní a opravárenské podniky – Siemens, Bombardier, Alstom atd.)

Zcela novým nástrojem se pak stal internetový registr s databází všech certifikovaných firem, který je velmi potřebný nejen pro kontrolu činnosti jednotlivých certifikačních orgánů, ale také jako unikátní nástroj pro všechny zájemce o spolupráci v oblasti svařování železničních kolejových vozidel. Tzv. On-Line registr byl původně německou záležitostí, v současné době se jedná již o celoevropskou záležitost. Vývoj v této oblasti je vidět z následující tabulky:

Obr. č. 1 – Vývoj zajišťování kvality ve svařování od národních předpisů až k mezinárodní internetové databázi

3. On-Line registr pro železniční kolejová vozidla

Již 10 let je využíván tento nástroj jako velmi důležitá databáze s cílem zajistit kvalitu ve svařování, pomocí uznaných certifikačních orgánů, které jsou v něm také uvedeny. Současně jsou zde zveřejňovány informace Drážních úřadů, přehled schválených přídavných materiálů, informace koordinačního výboru a v poslední době také informace ze zasedání ECWRV (Evropská komise pro svařování železničních kolejových vozidel).

4. Evropská komise pro svařování železničních kolejových vozidel – evropská databáze

Německý Koordinační výbor (KoA) velmi rychle dospěl k názoru, že databáze je potřebná nejen pro Evropu, ale opravdu mezinárodně. Současné nadnárodní řetězce již nepůsobí jen v Evropě, ale také na jiných kontinentech. Např. v Číně je dnes již 270 firem certifikovaných podle EN 15085. Aby bylo možné koordinovat činnost Drážních úřadů, certifikačních orgánů i průmyslu v jednotlivých státech, bylo nutné vytvořit vícejazyčnou databázi, která je nyní v rámci On-Line registru využívána. Pro sjednocení požadavků, jednotnou interpretaci požadavků normy a stejnou úroveň certifikačních orgánů a jejich zaměstnanců-auditorů, byla založena ECWRV (European Committe for Welding of Railway Vehicles). V současné době je ECWRV reprezentována následujícími státy: Německo, Francie, Itálie, Polsko, Portugalsko, Švýcarsko, Španělsko, Slovensko, Česká republika, Maďarsko a UK. Mezi žadateli o přístup do On-Line registru jsou nyní další zájemci, jak plyne z tabulky č. 4 .

Přehled již uznaných CO uvádí tabulka č. 3, tak jak byla tato skutečnost potvrzena na posledním zasedání ECWRV, které se konalo dne 8.03. 2012 v Halle.

Tabulka č. 3 – V současné době uznané certifikační orgány s oprávněním vkládat do On-Line registru

Na vstup do systému čekají další zájemci, seznam žadatelů uvádí tabulka č. 4:

Tabulka č. 4 – Žadatelé o vstup do On-Line registru

Podrobnější informace o jednotlivých certifikačních orgánech, resp. mnoho dalších užitečných informací naleznete na adrese: www.en15085.net

5. Schválení žadatelů

Na základě žádosti podané u ECWRV je žádající certifikační orgán posouzen jmenovaným týmem posuzovatelů.

Obr. č. 2 – Nové logo Evropské komise pro svařování železničních kolejových vozidel a záhlaví protokolu z posouzení

Pravidla pro činnost ECWRV, požadavky na žadatele a protokol z posuzování jsou dostupné v On-Line registru. V rámci sjednocování činnosti certifikačních orgánů jsou také sjednocovány požadavky na používané formuláře, postupy auditu a jednotné certifikáty, se stejnou vypovídací hodnotou.

V jedné z pracovních komisí ECWRV byla odsouhlasen také časový rozsah auditu podle požadované certifikační úrovně a typu auditu.

Tabulka č. 5 – Časový rozsah auditů

6. Situace v České republice

V České republice se situace vyvinula tak, jak by to správně mělo být. U nás uznávané certifikační orgány mají nejen národní akreditaci od ČIA, ale také uznání NSA – Drážního úřadu. Pro sjednocení požadavků v ČR a na evropské úrovni a spolupráci s ECWRV byl 19. května 2011 založen „Národní koordinační výbor pro svařování železničních kolejových vozidel“.

Druhé zasedání se konalo dne 5.10. 2011 v České Třebové. Národní koordinančí výbor by měl zajistit spolupráci s ECWRV, interpretovat jednotně technické požadavky norem a předpisů a také hájit zájmy průmyslu a zákazníků.

Členové ECWRV působí také v evropských normalizačních komisích a v EA (Evropská spolupráce pro akreditaci). ECWRV navrhla změnu normy:

Obr. č. 3 – Změna A1 normy EN 15085

V příloze A jsou definovány požadavky ne certifikační orgány a na auditory. V rámci těchto požadavků jsou také posuzováni žadatelé o vstup do On-Line registru.

7. Působnost osob svářečského dozoru smluvně

Přestože Česká republika patří k členům IIW, kde se ročně vyškolí velmi vysoké počty kvalifikovaných odborníků na úrovni IWE a IWT, je těchto pracovníků v průmyslu stále nedostatek. Proto je činnost svářečského dozoru vykonávána i smluvně. Je počet dozorovaných firem neomezený? Právě naopak. Počet firem, kde může smluvní svářečský dozor působit je definován v EN 15085 v čl. 5.1.3, bod 5. Tato podmínka je však upřesněna v národních předpisech, které platí pro dráhy v jednotlivých státech. Např. v předpisu ČD V 95/5 je uvedeno, že smluvní (externí) svářečský dozor může být vykonáván jen v jedné firmě a k této činnosti je nutné odsouhlasení GŘ ČD.

Německá směrnice KoA – metodika pro provádění certifikací v oblasti železničních kolejových vozidel uvádí varianty, v jakých kombinacích může být vykonáván smluvní svářečský dozor.

Tabulka č. 5 – Varianty pro činnost smluvního svářečského dozoru

ECWRV navrhla do připravovaných pravidel pro posuzování výrobců následující počty firem

Tabulka č. 6 – Maximální počet firem, pro kolik může být svářečský dozor schválen (návrh ECWRV)

Omezení „Dozorové turistiky“ umožní až plné zapojení všech certifikačních orgánů do mezinárodního internetového registru, kde jedna z funkcí umožňuje filtrovat počty podniků, kde do vyhledávače zadaný svářečský dozor funguje. Software celého systému navíc neumožní, pokud je odsouhlasený počet dozorovaných podniků již překročen, osobu svářečského dozoru pro další podnik do certifikátu, resp. internetového registru, zapsat.

8. Závěr

Jednotným a koordinovaným přístupem k řešení problematiky svařování železničních kolejových vozidel se budou společně zabývat:

  • Národní bezpečnostní orgány (Drážní úřady)
  • Národní akreditační instituty,
  • Výrobci železničních kolejových vozidel (výrobní i opravárenské podniky),
  • Provozovatelé železničních kolejových vozidel,
  • Uznané certifikační orgány,
  • Nakonec a určitě ne poslední – uživatelé veřejné železniční dopravy (zákazníci).

Doufejme, že i výměna zkušeností v rámci podobných seminářů přispěje ke všeobecnému prosazování požadavků kvality v oblasti výroby a oprav železničních kolejových vozidel.

_________________________________________________________________________

Použitá literatura:

  1. ČSN EN 15085 – Svařování železničních kolejových vozidel a jejich částí, Část 1 až 5.
  2. H. Büttemeier - Normenhandbuch „Schweiβen im Schienefahrzeugbau“ – DVS Media/Beuth Verlag
  3. Prof. S. Keitel – Europan Quality Requirements of EN 15085 – Welding in Railway Vehicle Construction – International Congress on Advances in Welding Science and Technology for Construction, Energy and Transportation Systems (AWST - 2011) - 24-25 October 2011, Antalya, Turkey
  4. M. Lehman, S. Keitel – Minutes of the European Committe for Welding of Railway Vehicles (ECWRV) at Basel on September 21, 2011 and at Halle March 08, 2012
  5. Richtlinie des Koordinierungsasschuss Schienefahrzeuge“ – Ausgabe November 2011
Diskuze ke článku
V diskuzi není žádný příspěvek
Přihlášení/odhlášení odběru příspěvků e-mailem:
váš e-mail:

CWS ANB, Velflíkova 4, 160 00, Praha 6 - Dejvice
Tel.: +420 224 310 394, +420 224 315 589
© Copyright CWS-ANB 2006-2024, všechna práva vyhrazena.