English svareni
[Tisk]  [Poslat e-mailem]  [Hledat v článcích]
Odborná kvalifikace svářečského personálu
Využití těchto pracovníků při opravách a výrobě ŽKV
Datum: 23.10.2014
Autor: Ing. Milan Kadlec

Informace z činnosti evropské komise ECWRV

Další stanovení podmínek pro výrobce a opravce budou zaváděny podle schválených pravidel evropské komise ECWRV, které byly projednány v Halle, ve dnech 5.-6. dubna 2014.

Jednání předcházelo mezinárodní konferenci JOIN-TRANS, která je pořádána každoročně. Jednání komise ECWRV navazovalo na minulé zasedání ECWRV v Essenu (září 2013).

Jednání se zúčastnili zástupci NBO (NSA- National Safety Authority), certifikačních orgánů, výrobců a opravců, nejen řádní členové ECWRV, ale i žadatelé o vstup do OnLine registru a pozorovatelé.

Jednání byli přítomni zástupci výrobců delegáti z Francie, České republiky, Švédska, Španělska, UK, Slovinska, Švýcarska, Německa, Polska, Slovenska, Maďarska, Rakouska, Itálie.

Českou republiku zastupovali Ing. František Janout NBO pro Českou republiku - Drážní úřad Praha) a Ing. Pavel Flégl, předseda Národního koordinačního výboru pro svařování kolejových vozidel a zástupce CO SVV Praha – certifikačního orgánu již schváleného v mezinárodním Online Registru.

S ohledem na stále se měnící složení komise ECWRV byli představeni noví členové. Diskutována byla účast zástupců NBO. Účast je s ohledem na počet členských států stále minimální, ale každá účast zástupců NBO je vždy velmi vítána. Naopak průběžně narůstá počet členů komise z oblasti průmyslu, pravidelně se zúčastňují zástupci velkých výrobců (Alstom, Bombardier, CAF, Siemens, Voith

Pravidla pro činnost

3.1 Zkoušky pro uznání auditorů ECWRV

do návrhu části 1 pravidel byly zapracovány připomínky, které souhrnně prezentoval p. Raabe. V současné době je část 1 pravidel ve formě posledního návrhu z Essenu umístěna na www.en15085.net v části ECWRV. Veřejně dostupný bude text po vložení konečné verze části 1 pravidel ECWRV, který byl odsouhlasen na zasedání v Halle 2014.

3.2 Na příštím zasedání ECWRV, které se uskuteční ve Stockholmu, bude projednávána Část 2 Pravidel pro činnost ECWRV.

Připomínky:

  • Odpovědný svářečský dozor - pí. Sofia Eliasson (Inspekta Sweden) a p. Raabe (Voith) připravili materiál pro diskusi o firmách, kde pro více závodů působí jeden hlavní svářečský dozor. Ve Švédsku, případně Španělsku to není neobvyklé. Jedná se o firmy, které mají centrální zpracování dokumentace, přezkoumání požadavků zákazníka, posouzení dokumentace, zpracování WPQR a plánů výroby, včetně inspekčních plánů. Jednotlivé závody, kde je na každém pracovišti kvalifikovaný zástupce, provádí pouze realizaci pokynů z centra. Podobný model, i když v opravárenství je zaveden v depech jak u ČD, tak např. u DB.
  • Postup při uznání svářečských dozorů bez kvalifikace podle směrnic IIW (bez certifikátu IIW).

4 Pravidla pro prověřování a zkoušky

4.1 Zkušební systém ECWRV pro uznání CO výrobce a auditorů byl zapracován do části 1 Pravidel, které byly již schváleny. ECWRV doporučuje, s ohledem na jazykovou bariéru, vytvořit obdobně jako je to u ECWRV národní zkušební komise, které by byly schopny nové kandidáty na auditory přezkušovat. Na první zkoušky by rád přijel na hospitaci pan Prof. Keitel.

5. Výměny zkušeností

Otázky související s VF- svařováním. Dotaz zněl, jakou kvalifikaci má mít firma, která svařuje profily vysokofrekvenčním indukčním svařováním a podle jaké normy má být provedena WPQR (pro svařování slitin hliníku platí EN ISO 15614-2, ale VF svařování neřeší). Odpověď je v souladu s požadavky, které uvádí jak směrnice KoA, tak i pravidla ECWRV. Firma musí mít kvalifikaci pro svařování, ale není striktně předepsána podle EN 15085. Může být např. podle ISO 3834, minimálně část 3. Doložena musí být také platná WPQR, která odpovídá svařovanému materiálu, tloušťce atd. Využita by měla být také nová norma pro kvalifikační zkoušku operátora – EN ISO 14 732 (odpověď zpracoval po projednání v ECWRV a odeslal p. Keitel)

Otázky související s třecím svařováním – dotaz reaguje na minimální počet aplikací této metody v železničním průmyslu. Problémem pro certifikační orgány může být skutečnost, že i znalosti a průmyslová praxe auditorů s touto metodou při certifikacích jsou velmi malé. Obtížné bude v jednotlivých státech hledat pro prověření této metody fundovaného odborného experta (odpověď připravil po projednání s odborníky ve Švýcarsku p. Abert SVS Basilej). ECWRV proto vyzvala delegáty a současně národní komise pro svařování kolejových vozidel, aby se touto problematikou zabývali na svých nejbližších zasedáních.

Odborná kvalifikace svářečského personálu. Využití těchto pracovníků při opravách a výrobě ŽKV.

„Systém bezpečnosti provozování dráhy a drážní dopravy“ je ovlivňován celou řadou faktorů, na které musí České dráhy, a.s., jako tzv. „Držitel vozidla“ aktivně působit.

Požadavky na výše uvedený „Systém“ vycházejí převážně z platné legislativy České republiky, Evropské unie a interních předpisů „Držitele vozidla“.

V České republice se jedná zejména o zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, vyhlášku č. 376/2006 Sb., o systému bezpečnosti provozování dráhy a drážní dopravy a postupech při vzniku mimořádných událostí na dráhách, ve znění pozdějších předpisů. Zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách kromě jiného stanoví, že dopravce, který provozuje drážní dopravu na dráze celostátní nebo dráze regionální, který je držitelem platné licence, je povinen mimo jiné „…zavést systém zajišťování bezpečnosti drážní dopravy a zajistit jeho dodržování“, vyhláška č. 376/2006 Sb. stanovuje mimo jiné požadavek na „…zajištění kontroly bezpečného technického stavu drážních vozidel, jakosti dodávek materiálu a výrobků pro provozování drážní dopravy s vlivem na bezpečnost provozu a za kontrolu činnosti subdodavatelů“.

Pro výrobu a opravárenství železničních kolejových vozidel v oblasti svařování jsou stanoveny požadavky na základě evropských norem, UIC vyhlášek a drážních předpisů.

Proto je nezbytné mít pro zajištění těchto výrobních a opravárenský činností dostatečně a odborně způsobilý personál svářeče a svářecí dozory.

Jejich odborné a praktické znalosti se v poslední době právě projevují v oblasti opravárenství ŽKV. Dále je však také nutné zdůraznit, že i někteří tito pracovníci svým lehkovážným přístupem k dané problematice způsobují nekvalitní výrobu a opravy ŽKV. České dráhy, a.s., jako tzv. „Držitel vozidla“ budou na tyto skutečnosti reagovat a to tak, že pracovník, který bude svým přístupem nadále produkovat nekvalitní výrobky, bude jeho činnost pro skupinu ČD zastavena.

Poslední dobou se také více projevuje nekvalitní práce agenturních svářečů. Proto bude nutné vyvinout větší úsilí při kontrolní činnosti těchto svářečů a předkládání pracovních zkoušek dle norem EN 15085.

Pokud budou dodány nekvalitní výrobky do skupiny ČD a následně bude prokázáno, že dodavatel použil tyto svářeče a nebude schopen dostatečně prokázat jejich odbornou kvalifikaci, budou výrobky vráceny a činnost výrobce pozastavena.

Proto budou České dráhy, a.s., jako tzv. „Držitel vozidla“ i nadále zvyšovat úsilí v provádění kontrolní činnosti, případně k zpřísnění podmínek pro výrobu a opravy ŽKV z důvodu stále se zvyšující přepravní rychlosti a tím i k zajištění větší bezpečnosti cestujících.

 

 

Vozy španělské

Diskuze ke článku
Diskuze obsahuje 1 příspěvek
Kvalita svarůMartin Hajtmanik03.03.2015 08:56
Přihlášení/odhlášení odběru příspěvků e-mailem:
váš e-mail:

CWS ANB, Velflíkova 4, 160 00, Praha 6 - Dejvice
Tel.: +420 224 310 394, +420 224 315 589
© Copyright CWS-ANB 2006-2024, všechna práva vyhrazena.