English svareni
Otázky a odpovědi - jednoduše můžete zaslat dotaz týkající se svařování.
[Tisk]


Diskuzní a poradenské fórum

Otázky a odpovědi

Svařování

Drážkování uhlíkem
Autor: Václav Š.
Datum: 11.04.2011 10:27

Dobrý den,
kolik materiálu je nutno obrousit po drážkování uhlíkovou elektrodou? Jak tlustá bývá vlastně vrstva nauhličení? Jak lze kontrolovat, že takto vzniklé svarové plochy jsou způsobilé pro vznik kvalitního sváru? Existuje nějaká literatura? Předem díky za radu!

odpovědět na otázku

Chronologický seznam příspěvků
Jiri Slovacek26.04.2022 08:53
Miroslav Tichý07.04.2017 11:48
Jaroslav Čelechovský16.09.2016 13:31
MK IWT07.06.2016 20:39
Minarik31.07.2014 09:55
Pavel Mach31.07.2014 09:20
Ing. Vladimír Kudělka, Ph.D.23.12.2013 23:29
Jiří Tichý07.12.2013 21:07
Rei06.12.2013 21:58
Minařík11.04.2011 10:45

Příspěvky
Autor: MK IWT
Datum: 07.06.2016 20:39 odpovědět
nahoru
Tady bych si dal dobrý pozor, protože přestože tento dotaz je správný, nelze se takto ptát:

1. Záleží na typu svaru, velikosti mezery a způsobu provedení a HLAVNĚ na jakosti materiálu.

2. Jsou materiály a typ výrobků, kde se drážkovat UE vůbec nesmí a pak takový dotaz nevznikne ( např. kolektor páry z P91). Proto by takový dotaz neměl existovat, protože tím se vystavuji riziku, že dělám něco co vadí a řeším jak to udělat aby to až tak moc nevadilo...

A) Pročež buď mám skupinu materiálů (a výrobků) kde je jasně zakázáno dělat některé postupy - drážkování UE, pálení plamenem, broušení SiC kotouči, provádění zkoušky MT, nebo PT, čištění C2HCL3 atd. Pak tyto postupy nesmí být provedeny a tím to končí.

B) No a pak je skupina materiálů (a výrobků) kde drážkování UE nevadí a tudíž broušení a nauhličení řešit nemusím, maximálně srovnání geometrie úkosové mezery.

Nic mezi tím.

Autor: Jiri Slovacek
Datum: 26.04.2022 08:53 odpovědět
nahoru
Dobrý den.
Lze drážkovat UE materiál P11 ?
Děkuji

Autor: Ing. Vladimír Kudělka, Ph.D.
Datum: 23.12.2013 23:29 odpovědět
nahoru
Po drážkování uhlíkovou elektrodou je postačující z literatury a výzkumů odbrousit min 0,3 až 0,5 mm vrstvy svaru. Ověření lze provést jen chemickou analýzou materiálu po tloušťce vrstvy svaru. Difúze uhlíku při tepelné expozici v průběhu procesu drážkování jde prakticky do výše uvedené hloubky. V časopisech Zváranie nebo Zvárač se uvádí v článcích zkušenosti s nauhličováním.

Autor: Jiří Tichý
Datum: 07.12.2013 21:07 odpovědět
nahoru
Informací k danému problému je k dispozici poměrně dost ve skriptech na všech technických vysokých školách. Hodně zjednodušeně řečeno k nauhličování dochází v místech, která výrazně překročila teplotu min. 800st.C a je závislé na čase expozice. Z reálných teplot a časů při drážkování uhlíkovou elektrodou vyplývá, že hloubka nauhličení prakticky u běžných svařitelných ocelí nemůže přesáhnout 0,2 mm. Jenže řez není ideálně hladký a nerovnosti jsou obvykle kolem 0,2 mm, a proto se doporučuje odstranit vrstvu 0,3 až 0,5 mm pro zajištění "čistého" materiálu.

Autor: Rei
Datum: 06.12.2013 21:58 odpovědět
nahoru
Zdravím vás,
svařování jsem se živil coby řadový svářeč 20 let, pak jsem pracoval jako instruktor svařování a mám osvědčení EWP.
Co se týká drážkování uhlíkovou elektrodou tak jsem pro bývalého zaměstnavatele zpracoval materiál Technologie drážkování uhlíkovou elektrodou pro zaškolovací kurzy(pokud potřebujete, naskenuji a pošlu). Při vytváření tohoto materiálu jsem nikde v literatuře nenarazil na to jak tlustá je vrstva nauhličení, pouze se uvádí, že nauhličení zde vzniká a že je vhodné odstranit cca 0,5 mm z drážkovaného povrchu. Obávám se, že seriozně se tímto problémem nikdo nezabýval, i když by to bylo přinejmenším zajímavé. Pokud se mi podaří sehnat nějakého sponzora, tak se do toho pustím. Jde o to že je třeba provést určité mechanické zkoušky, chemické analýzy a ty mi zadarmo nikdo neudělá. Vzhledem k tomu,že jsem v invalidním důchodu, nemám na to prostředky a pro mne by to byla zajímavá práce.

Autor: Pavel Mach
Datum: 31.07.2014 09:20 odpovědět
nahoru
Dobrý den,
jedním naším zákazníkem jsme byli přinuceni zabývat se nauhličením materiálu při drážkování uhlíkovou elektrodou trochu hlouběji. Vypracovali jsme ve spolupráci s VUT Brno studii, která prokazuje, že k nauhličení dochází do hloubky 0,4-0,5mm. Právě chystám článek s touto tematikou,který bude publikován na XII.mezinárodním sympoziu "FORM-WELD 2014" při MSV a WELDING 2014.
Vzhledem k tomu, že shromažďuji veškeré informace o drážkování, chtěl bych Vás požádat o zaslání Vaší práce na e-mail festra@festra.cz.
Děkuji Pavel Mach

Autor: Minarik
Datum: 31.07.2014 09:55 odpovědět
nahoru
Dobrý den,
rádi bychom Váš článek po WELDINGU dali i na náš portál www.cws-anb.cz, aby se s ním seznámilo co nejvíce pracovníků svářečského dozoru i studentů.

Autor: Miroslav Tichý
Datum: 07.04.2017 11:48 odpovědět
nahoru
Dobrý den, měl bych zájem o článek drážkování uhlíkovou elektrodou o kterém se zmiňujete. Děkuji

Autor: Jaroslav Čelechovský
Datum: 16.09.2016 13:31 odpovědět
nahoru
Dobrý den, měl bych zájem o Vaší práci Technologie drážkování uhlíkovou elektrodou, o které jste se v článku zmínil pokud je to ještě možné. Děkuji Čelechovský

Autor: Minařík
Datum: 11.04.2011 10:45 odpovědět
nahoru
Otevírám prostor pro diskuzi.

odpovědět na původní otázku

Přihlášení/odhlášení odběru příspěvků e-mailem:
váš e-mail:

CWS ANB, Velflíkova 4, 160 75, Praha 6 - Dejvice
Tel.: 224 310 394, Fax. 224 310 406
© Copyright CWS-ANB 2006-2022, všechna práva vyhrazena.