English svareni
Otázky a odpovědi - jednoduše můžete zaslat dotaz týkající se svařování.
[Tisk]


Diskuzní a poradenské fórum

Otázky a odpovědi

Svařování

MIG pájení pozinku
Autor: Tomáš
Datum: 29.10.2021 12:42

Zdravím kolegové.

Mám takový dotaz ohledně MIG pájení.
Řeším poptávku kdy chce zákazník svářet pozinkované plechy o tloušťkách 1,5; 2; 3mm
První co mě napadlo jako nejschůdnější řešení je pájení drátem typu CuSi.. Ale zde bohužel končím jelikož s touto technologií nemám zkušenosti.
Jak tomu tak bývá, vůle zaměstnavatele investovat do nových technologií není veliká. Zajímá mě jestli se dá použít klasický MIG/MAG zdroj typu Fronius Transpuls 2700. Předpokládám plyn čistý argon (někde jsem vyčetl 1% Co, nevím). Svářet v pulsu? Nemám představu jaké parametry aby se nezačal tavit ZM.
Případně jaký použít bowden, také jsem se dočetl že je lepší podavač na čtyři kladky. Další věc že se vedení snaží protlačit projekt na robota, ale bojím se jak se bude drát na takovou dlouhou trasu chovat a zda je vůbec možné ho sehnat v sudu. Prosím o radu pokud má někdo s tímto zkušenosti, případně nějaký odkaz pokud je tato problematika někde rozebraná.

Děkuji

odpovědět na otázku

Chronologický seznam příspěvků
Jaro04.05.2022 13:11
Martin04.04.2022 10:21
MK IWT09.12.2021 13:50
Václav08.11.2021 14:05
Vladimír EWT05.11.2021 07:48
Vladimír EWT05.11.2021 07:25
Minařík29.10.2021 13:30

Příspěvky
Autor: Martin
Datum: 04.04.2022 10:21 odpovědět
nahoru
Dobrý den,

zinek sváříme jak na běžícím páse. Není s tím žádný problém, drát doporučuju od esabu CuSi..., a jako plyn použít 100% argon. Sváříme jak roboticky tak ručně, na tento typ svařování/pájení doporučuji klasický zkrat. Před svářením ani po povrch nijak neupravujeme. Jsme firma z automotivu, takže na to není čas. Chrlíme cca 3000ks 15mm svarů za směnu/1robot. Zmetkovitost cca 10-30 svarů/směna/1 robot.

Autor: Jaro
Datum: 04.05.2022 13:11 odpovědět
nahoru
Dobrý deň Martin,

bol by si ochotný mi pomôcť so zváraním pozinku v automotive? Potrebujem sa posunúť ďalej a aspoň ukázať ktorým smerom sa vydať ?
Vopred ďakujem.
kontakt yaro72@gmail.com

Autor: Václav
Datum: 08.11.2021 14:05 odpovědět
nahoru
Dobrý den, využijme toto téma k výměně zkušeností! Metoda MIG pájení nemá přiděleno číslo technologie v ISO 4063 (vyjde snad novelizace, kde bude třeba i lepení, tak by mohlo dojít i na toto pájení...), nemá žádnou normu pro kvalifikaci procesu (BPQR) a ani pro kvalifikaci páječů. V případě použití robota by bylo možno použít kvalifikaci operátorů podle ISO 14731, ale ta absence označení technologie to pořád hatí. Tak vyzývám všechny, kteří tuto problematiku již řešili, aby sem napsali, jakým způsobem a případně jaké problémy museli překonat.
Jinak technologie je to jednoduchá, vše, co napsal pan Vladimír, je odpovídající. Hlavně je potřeba pořádně čistit čistým kartáčem před pájením, bez strachu, ten zinek všechen dolů nedostanete, s železem vytváří sedm typů tuhých roztoků ve vrstvách...

Autor: Vladimír EWT
Datum: 05.11.2021 07:25 odpovědět
nahoru
Dobrý den, málo kdo má zkušenosti se svařováním pozinku. Určitě je zmáknutá technologie MIG pájení CuSi3. Je častá. ESAB má drát Aristorod 38 Zn.

Udělejte si pracovní zkoušku. Doporučuju. Jinak zkušenost kterou mám a byla mi doporučena a do jisté míry funguje:

Pokud pozink ze svarové plochy neodstraňujete, tak ho před samotným svařováním zaleštěte nebo řádně zakártáčujte. Na povrchu se vyskytují oxidy obdobného charakteru jako u hliníku. Také je musíte odstranit. mají vysokou teplotu tání a mají negativní vliv na vzhled a kvalitu ve struktuře svaru.

Hlavně nerozkyvovat. Hodnoty stejné jako u běžného svařování ale spíš se držet u spodní hladiny.

Autor: Vladimír EWT
Datum: 05.11.2021 07:48 odpovědět
nahoru
Hotový svar začistit a pokud s tím nic dalšího neplánujete normálně stříknout svary matným nebo lesklým zinkem dle potřeby např. před budoucím nátěrem. Zákazník nic nebude namítat.

Mimochodem mám ještě jednu zkušenost se zinkem ale ta byla hooodně drahá. Existují ještě pozinkované plechy a trubky kdy zinek je jak to říci jednoduše zadifundovaný do povrchu. Ocel je rozehřátá a je ponořena do tekutého zinku. Samotný proces jsem nikdy neviděl ale takové plechy jsem svařoval. U nich se nemusíte bát že v TOO se vám zinek odtaví. Akorát kilo tohoto materiálu stálo 1400 Kč a stavělo se s tím zařízení do čpavkárny.

Autor: MK IWT
Datum: 09.12.2021 13:50 odpovědět
nahoru
Fontargen CuSi3Mn1, kolem 900 Kč/kg, + argon k tomu, ale mně se zdály lepší mixy Helistar He5, to se musí zkusit no.
Jenže to je rentabilní jen při sériové výrobě a kolik stojí odladění stroje a zkušební kusy ani nepočítám.
Když to klient zaplatí...

Autor: Minařík
Datum: 29.10.2021 13:30 odpovědět
nahoru
Otevírám prostor pro diskuzi.

odpovědět na původní otázku

Přihlášení/odhlášení odběru příspěvků e-mailem:
váš e-mail:

CWS ANB, Velflíkova 4, 160 75, Praha 6 - Dejvice
Tel.: 224 310 394, Fax. 224 310 406
© Copyright CWS-ANB 2006-2022, všechna práva vyhrazena.